«
»
FacebookGoogle+
IKONY_ES_AU
Wydarzenia

Finał X edycji konkursu Elektryzująca Pasja

26 kwietnia 2017 roku, w Ratuszu Miejskim we Wrocławiu, odbyła się Gala Finałowa X edycji konkursu Elektryzująca Pasja. Na Gali, która była zwieńczeniem trwających rok działań konkursowych, poznaliśmy Największych Pasjonatów 2017 – uczniów szkół ponadgimnazjalnych, którzy przygotowali najbardziej innowacyjne projekty, powiązane z techniką. Specjalnie uhonorowani zostali również Koordynatorzy Konkursowi – nauczyciele, którzy wspierali uczniów w działaniach konkursowych i służyli im swoją wiedzą merytoryczną. Inicjatorem tych działań i powstania konkursu jest firma Elektrotim S.A.

W ramach X edycji Jury kon­kur­sowe przyznało trzy nagrody główne oraz trzy wyróżnienia SEP. Zadaniem uczniów było przedstawienie swojej pasji, w oryginalny i wyróżniający sposób, który wskazywał na innowacyjność myślenia i kreatywność twórców prac. Najlepsi otrzymali nagrody pieniężne oraz rzeczowe. Częścią oficjalnej Gali była też Galeria Pasjonatów – wystawa najlepszych prac konkursowych.

Nagrody dla uczniów:
» 1 miejsce – 3000 zł,
» 2 miejsce – 1500 zł,
» 3 miejsce – 500 zł,
» dodatkowo osoby wyróżnione otrzymały nagrody rzeczowe.

Nagrody dla nauczycieli:
» Dla najaktywniejszego koordynatora, który zgłosi największą ilość prac, spełniających wymogi konkursu 1 000 zł,
» Dla koordynatora, którego uczeń zdobędzie 1. miejsce w konkursie: 1 500 zł,
» Dla koordynatora, którego uczeń zdobędzie 2. miejsce: 750 zł,
» Dla koordynatora, którego uczeń zdobędzie 3. miejsce: 250 zł.

Nagrody Główne

I miejsce: Dawid Hadamek, projekt: Amfibia RD, Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących, Kędzierzyn Koźle, koordynator Bernard Baron.
Od zawsze interesowałem się robotami i ich budową wraz z wykonaniem elementów. Amfibia łączy się z telefonem przez modem bluetooth, gdzie znajdują się wszystkie informacje o stanie własnym i miejscu położenia robota. Wyposażona jest w kamerę z termowizją oraz podczerwienią umożliwiającą obserwację otoczenia, w którym się znajduje, niezależnie od pory dnia czy nocy. Wyposażona jest w czujniki wilgotności, temperatury, zanurzenia, przechyłu oraz system GPS. Sterowanie robotem realizowane jest przez sieć radiową. Kamera łączy się przez sieć internetową, dzięki czemu obraz można oglądać z dowolnego miejsca na świecie. Jaki był powód budowy amfibii? Jestem ratownikiem wodnym i wiem jakie zagrożenia się z tym wiążą, dlatego postawiłem zbudować inteligentną amfibię, aby ułatwić ratownikom poszukiwania oraz dotarcie do trudno dostępnych miejsc – Dawid Hadamek.

II miejsce: Gabriel Mainka, projekt: Mero S3, Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących, Kędzierzyn Koźle, koordynator Bernard Baron.
Przygotowałem projekt – inteligentny system zarządzania ramieniem, który nazwałem Mero S3. Interesuję się robotyką, jest to moja pasja. Moim marzeniem było skonstruowanie swojego robota. Jest on moją własną, autorską konstrukcją. Składa się z dwóch niezależnych elementów: ramienia manipulatora z trzema stopniami swobody, który może współpracować z elektromagnesem, standardowym chwytakiem, a także uchwytem do mocowania pisaków. Dzięki temu ramię jest wielofunkcyjne. Kąt obrotu ramienia jest bardzo duży i wynosi około 540 stopni. Każdy element mojego manipulatora ma swoje przeznaczenie. Dosyć ciekawym i autorskim rozwiązaniem są zastosowane przeciwwagi, dzięki którym mogłem udowodnić, że jest możliwe zbudowanie robota o całkiem sporych możliwościach, z zastosowaniem silników małej mocy. Drugim interesującym elementem jest panel sterujący łączący się bezprzewodowo z ramieniem, który stanowi centrum dowodzenia. Mój robot, mimo że jest niewielkich rozmiarów, posiada wszelkie możliwości robotów komercyjnych. Posiada tryb pracy manualnej, automatycznej. Można go programować. Posiada czujniki przeciążenia, przechyłu. Może być programowany we współrzędnych XYZ – Gabriel Mainka.

III miejsce: Bartłomiej Romowicz, Adrian Starowicz, projekt: Model Samochodu Na Wodę, Zespół Szkół Mechanicznych Nr 1, Kraków, koordynator Piotr Sendyk.
Obserwowany w ostatnich latach dynamiczny wzrost liczby samochodów na ulicach większych miast spowodował znaczący spadek jakości powietrza w tych miejscowościach. Ponadto problemy ostatnich czasów związane ze smogiem skłoniły nas do zaprojektowania pojazdu wykorzystującego odnawialne źródła energii. Postanowiliśmy zaprojektować model samochodu elektrycznego z tym, że pozbawiony podstawowych wad z jakimi borykają się takie pojazdy. Mamy tutaj na myśli problemy związane z magazynowaniem energii elektrycznej, a w związku z tym ograniczony zasięg pojazdu oraz brak miejsc do ładowania i długi czas ładowania baterii. Nasza propozycja pojazdu oparta jest na technice wodorowej. Wykorzystujemy ogniwa paliwowe, które z wodoru i tlenu, znajdującego się na pokładzie samochodu produkują energię elektryczną, w trakcie jazdy. Zatem użytkowanie pojazdu nie jest ograniczone punktami ładowania oraz nie trzeba oczekiwać na ładowanie baterii (…) Z naszym rozwiązaniem poszliśmy o krok dalej – zanim stacje z wodorem staną się standardem proponujemy uzyskanie wodoru i tlenu w procesie elektrolizy wodnej. Oczywiście, do tego potrzebna jest energia elektryczna, ale tę uzyskamy z paneli słonecznych – Bartłomiej Romowicz, Adrian Starowicz.

Wyróżnienia SEP

  • Bartłomiej Zieliński, projekt: Elektroniczne Szaleństwo, Zespół Szkół Elektrycznych im. Tadeusza Kościuszki w Opolu, koordynator Rafał Jasiński,
  • Bartosz Kowalski, Grzegorz Młyński, projekt: Samobalansujący Pojazd
  • Typu Segway, Zespół Szkół Mechanicznych nr 1, Kraków, koordynator Piotr Sendyk,
  • Mateusz Kobak, projekt: Elektryzująca Pasja, Zespół Szkół Teleinformatycznych i Elektronicznych, Wrocław, koordynator Tomasz Zawadzki.

Pozostali Finaliści

  • Tomasz Madeja, projekt: XYZ-CNC, Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących, Kędzierzyn Koźle, koordynator Bernard Baron
  • Adam Marciniec, projekt: Moje Elektroniczne Przygody z Pasją, Zespół Szkół Elektryczno-Mechanicznych, Legnica, koordynator Krystian Sadowski
  • Kacper Sasinowski, projekt: Wyświetlacz Planetarny, Technikum Elektroniczne Nr 3 Przy Zespole Szkół Elektronicznych I Licealnych, Warszawa, koordynator Mateusz Kozłowski,
  • Aleksander Ostrowski, projekt: Prawdziwy Koń Pod Maską Auta, Technikum nr 4 w Raciborzu, koordynator Patrycja Kozak,
  • Michał Soroczyński, projekt: Rozbudowa Mojego Warsztatu – Wytrawiarka Do Płytek PCB, Zespół Szkół Elektryczno-Mechanicznych, Legnica, koordynator Krystian Sadowski,
  • Rafał Piśniak, projekt: Twarda Stal, Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących, Kędzierzyn Koźle, koordynator Bernard Baron,
  • Bartosz Lis, projekt: P jak programowanie, Zespół Szkół Teleinformatycznych i Elektronicznych, koordynator Tomasz Zawadzki,
  • Piotr Stępień, projekt: Filmowanie – Moja Pasja, Zsot w Lublińcu, koordynator Marta Pulcer,
  • Rudolf Rossa, projekt: Piękno Dźwięku, Zespół Szkół Elektronicznych i Informatycznych, Technikum Nr 8, Sosnowiec, koordynator Ewa Krzysztofik,
  • Armin Smyczek, projekt: Od Schematu Do Gotowego Urządzenia, Zespół Szkół Elektronicznych i Informatycznych, Technikum Nr 8, Sosnowiec, koordynator Ewa Krzysztofik.

Aktualności

Notowania – GIE

Wyniki GUS

Archiwum

Elektrosystemy

Śledź nas