Facebook

Ponad 5,6 tys. „elektryków” na polskich drogach

Po polskich drogach porusza się ponad 5,6 tys. samochodów elektrycznych, które mogą korzystać z ponad 660 stacji ładowania – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).

Pod koniec kwietnia w Polsce zarejestrowane były 5 642 elektryczne samochody osobowe, z których dwie trzecie stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV, battery electric vehicles) – 3 581, a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV, plug-in hybrid electric vehicles) – 2 060. Podział rynku między BEV a PHEV w Polsce wynosi 63% do 37%. Park elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych na koniec kwietnia zwiększył się do 294, e-busów do 198 , a elektrycznych skuterów i motocykli – do 3 822 sztuk.

– Od początku stycznia do końca kwietnia 2019 roku w Polsce zarejestrowano 1 385 osobowych samochodów całkowicie elektrycznych oraz hybryd typu plug-in. W porównaniu do analogicznego okresu roku 2018 roku oznacza to wzrost o 104%. Liczymy na utrzymanie tego trendu w kolejnych miesiącach i jak najszybsze rozpoczęcie udzielania wsparcia ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, który ma potencjał, by stać się istotnym czynnikiem wpływającym na tempo rozwoju elektromobilności w Polsce – oznajmia Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Elektromobilność w Europie

Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), w pierwszym kwartale 2019 roku w Unii Europejskiej zarejestrowano 61 789 samochodów całkowicie elektrycznych (+84,4% r/r) oraz 37 385 hybryd typu plug-in (+0,1% r/r). Najwięcej zeroemisyjnych samochodów typu BEV sprzedano w Niemczech (15 944 szt., +74,7% r/r), we Francji (10 569 szt., +44,3% r/r), Holandii (9 925 szt., +103,9% r/r), Wielkiej Brytanii (5 997 szt., +54% r/r) oraz w Szwecji (4 091 szt., +227,3% r/r).

Liderem w całej Europie pozostaje Norwegia, gdzie w pierwszym kwartale 2019 r. zarejestrowano aż 18 655 samochodów całkowicie elektrycznych, co oznacza wzrost o 92,4% względem analogicznego okresu 2018 r.

Sieć ładowania w Polsce

Na koniec marca tego roku w Polsce działało 668 stacji ładowania pojazdów elektrycznych (1 205 punktów), w tym najwięcej w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach, Gdańsku i Poznaniu. 34% stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 66% wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W tym zakresie Polska posiada jeden z największych udziałów punktów DC w Europie. Udział szybkich punktów ładowania na Starym Kontynencie wynosi 15%.

Aktualności

Notowania – GIE

Wyniki GUS

Archiwum

Elektrosystemy

Śledź nas