Facebook

Sieć 5G i autonomiczny autobus w Rzeszowie

Miasto Rzeszów oraz firmy Exatel, Fibrain i Varioedge podpisały list intencyjny w sprawie partnerstwa, którego celem są prace badawcze i wdrożeniowe technologii 5G w Rzeszowie – pierwszej funkcjonującej w Polsce publicznej sieci 5G.

Rzeszowskie 5G już od początku będzie składało się z kilku projektów. Pierwszym z nich będzie autonomiczny autobus, który ma wozić mieszkańców miasta na jednej z tras. Wysyła on dane diagnostyczne i kontrolne do systemu zarządzania ruchem.

– Należy zauważyć, że pojazdy autonomiczne potrzebują do bezpiecznego funkcjonowania bardzo niezawodnej i rozbudowanej bezprzewodowej sieci łączności mobilnej. W związku z tym zaprojektowaliśmy rozwiązanie bazujące już na technologii 5G, które zapewni odpowiednią niezawodność i minimalne opóźnienia do poprawnego działania pojazdów autonomicznych. Te wymagane parametry zagwarantuje, oprócz samych elementów składowych standardu 5G, infrastruktura dostępowa składająca się ze stacji bazowych typu „zero site”, czyli zintegrowanych z infrastrukturą miasta – latarniami, słupami energetycznymi czy studzienkami kanalizacyjnymi – podkreśla Michał Szczęsny, dyrektor biura architektury i planowania sieci w Exatel.

Kolejnymi projektami w ramach rzeszowskiego 5G mają być m.in. autonomiczne drony monitorujące bezpieczeństwo obywateli, szybki dostęp do internetu w środkach komunikacji, systemy wzbogaconej rzeczywistości (AR) i wirtualnej rzeczywistości (VR) dla mieszkańców i turystów.

– Chcemy, żeby Rzeszów był w awangardzie technologicznej polskich miast. Już dziś korzystamy ze wszystkich technologii szerokopasmowych sieciowych – od WiMAX do LTE, jednak projekty tak ambitne, jak Smart City, czy autonomiczne pojazdy wymagają komunikacji nowej generacji, czyli 5G – oznajmia. Tadeusz Ferenc, prezydent Rzeszowa.

Miasto dzięki dotychczasowym wieloletnim inwestycjom w sieć bezprzewodową tzw. pre (przed) 5G – w całości obsługującą rozbudowujący się dynamicznie system transportowy (ponad 1 tys. czujników i detektorów zliczających i sterujących przepływami pojazdów, 56 sygnalizacji świetlnych, elektroniczny nadzór miejsc parkingowych), komunikację publiczną (ponad 200 autobusów), monitoring miasta (prawie 500 kamer o dużej rozdzielczości) oraz kilka tysięcy zmodernizowanych lamp ulicznych – może błyskawicznie w tych wszystkich miejscach udostępnić miejsce na montaż mikronadajników 5G.

Aktualności

Notowania – GIE

Wyniki GUS

Archiwum

Elektrosystemy

Śledź nas