Facebook

ABB przesiądzie się do elektrycznych ciężarówek

ABB zaprezentowała bezemisyjną, elektryczną ciężarówkę. Pojazd po raz pierwszy pojawił się na ulicach Berna, transportując bolid Formuły E. Koncern będzie wykorzystywać całą flotę takich ciężarówek do realizacji dostaw między swoimi zakładami w Szwajcarii.

Elektryczny samochód ciężarowy (a konkretnie ciągnik siodłowy) został zaprojektowany we współpracy z firmą E Force One, partnerem ABB w projekcie pilotażowej produkcji ciężarówek. Celem przedsięwzięcia jest skompletowanie w pełni elektrycznej floty samochodów dostawczych dla ABB w Szwajcarii do końca 2022 roku.

Ciągnik siodłowy jest wyposażony w podzespoły ABB: silnik elektryczny, przekształtnik, układ zasilania pomocniczego oraz systemy akumulatorowe. Akumulatory są ładowane za pomocą szybkich ładowarek ABB Terra 54, które zostały zainstalowane na terenie fabryki firmy w Turgi. Zapewniają zasięg do 300 km. Energia wykorzystywana przez ładowarki będzie pochodziła ze zrównoważonych źródeł, w tym z paneli słonecznych zainstalowanych na miejscu.

Pierwsze dwie ciężarówki będą garażowane w Turgi. Po fazie testów flota 11 samochodów z silnikami Diesla użytkowana dotychczas przez ABB zostanie w ciągu trzech lat zastąpiona flotą e-ciężarówek obsługiwanych przez jednego operatora. Szacuje się, że pozwoli to zmniejszyć emisję CO2 o 400 ton rocznie bez dodatkowych kosztów eksploatacyjnych.

ABB jako pierwsza firma w Szwajcarii będzie testować możliwości realizacji dostaw za pomocą w pełni elektrycznych samochodów ciężarowych na stałych trasach między swoimi zakładami (najdłuższa planowana trasa ma 235 km). Po zamontowaniu największego dostępnego akumulatora zasięg wydłuży się nawet do 500 km.

Prototypowe 25-tonowe pojazdy będą wyposażone w akumulatory o pojemności 310 kWh, ładowane nocą w bazie. Silniki ABB o mocy 360 kW gwarantują 2700 Nm momentu obrotowego, co pozwala na przewożenie 12-tonowych ładunków na standardowych naczepach. Prędkość maksymalna ciągnika siodłowego została ograniczona do 85 km/h. Pojazdy te praktycznie nie emitują hałasu poza odgłosem toczących się opon.

Aktualności

Notowania – GIE

Wyniki GUS

Archiwum

Elektrosystemy

Śledź nas