Grodno zapowiada kolejne przejęcia
Na początku lutego Grodno sfinalizowało przejęcie firmy Bargo, dzięki czemu sieć dystrybucji spółki powiększyła się do 66 oddziałów. W planach są kolejne akwizycje. Sprzyja temu obecna, trudna sytuacja na rynku.
Umowa nabycia 100% udziałów Bargo przez Grodno została zawarta 3 lutego. W jej wyniku przejmowana spółka Bargo zachowa odrębność organizacyjną, zostanie natomiast w pełni zintegrowana z Grodnem logistycznie i operacyjnie. Dzięki temu obydwa podmioty będą mogły zaoferować swoim klientom szerszą ofertę i lepszy poziom obsługi. Wartość transakcji przekracza 12,5 mln zł, a źródłem finansowania jest kapitał własny oraz pozyskany kredyt bankowy w kwocie 10 mln zł.
– Akwizycja hurtowni elektrycznej Bargo będzie szóstym i największym przejęciem w historii Grodna. Możemy więc wykorzystać nasze doświadczenie w integracji i uzyskiwaniu efektu synergii z przejmowanymi podmiotami. Jest to dobrze prosperująca spółka, posiadająca dziewięć punktów sprzedaży w województwie mazowieckim, a także duży portfel klientów. Po pełnej integracji spodziewamy się, że transakcja zasili skonsolidowany wynik EBITDA o 2 mln zł – oznajmia Andrzej Jurczak, prezes spółki Grodno.
Możliwe kolejne przejęcia
Grodno nie wyklucza kolejnych przejęć. Sprzyja temu trudna sytuacja na rynku hurtowej dystrybucji materiałów elektrotechnicznych.
– Korzystając z sytuacji na rynku, rozglądamy się za kolejnymi możliwościami akwizycji. Spowolnienie koniunktury stwarza dobrą okazję do przejęć przecenionych podmiotów z branży po atrakcyjnej cenie. W planach mamy kolejne akwizycje, a sprzyjające okoliczności przyspieszają decyzje sprzedających, którzy obecnie sami się do nas zgłaszają – dodaje Andrzej Jurczak.
Lepiej niż rynek
Według szacunków, przychody Grodna wypracowane w okresie trzech kwartałów roku obrotowego 2016/17 (od kwietnia do grudnia 2016) wyniosły 251,2 mln zł, co oznacza wzrost o 2% rok do roku. Zysk netto był na poziomie 7,2 mln zł (-3,6%), EBIT 9,7 mln zł (-4,6%), natomiast EBITDA 12,2 mln zł (-5,5%). Na osiągnięte w omawianym czasie rezultaty główny wpływ miały: spadek w branży budowlanej (produkcja budowlano-montażowa zmalała w 2016 r. o 14,1%), spowolnienie ogólnej koniunktury gospodarczej, a także koszty rozwoju sieci sprzedaży.
– Pomimo trudnej sytuacji na rynku, utrzymujemy stabilny poziom przychodów, który zawdzięczamy przede wszystkim rosnącej sieci sprzedaży oraz elastycznej i rozbudowanej ofercie rozwiązań i produktów. Naszą sytuację na tle branży uważam za dobrą, doświadczenie i model biznesowy pozwalają nam konsekwentnie osiągać wyniki lepsze niż konkurencja – podkreśla Andrzej Jurczak.
W świetle opublikowanych szacunkowych wyników zarząd Grodna podtrzymuje prognozę finansową za rok obrotowy 2016 /17. Zgodnie z założeniami, w całym roku obrotowym 2016/17 spółka zamierza m.in. wypracować 344 mln zł przychodów i 9,1 mln zł zysku netto.
Grodno
Grodno to jeden z czołowych dystrybutorów artykułów elektrotechnicznych i oświetleniowych w Polsce, oferujący ponad 120 tys. towarów krajowych i międzynarodowych producentów oraz produkty pod marką własną Luno. Spółka świadczy doradztwo i usługi specjalistyczne – przeprowadza audyty energetyczne i oświetleniowe. Klientami Grodna są firmy zajmujące się instalacją elektryczną, przemysłowe (służby utrzymania ruchu, zakłady produkcyjne), dystrybucją (hurtownie, sklepy, składy budowlane), obiekty wielkopowierzchniowe (magazyny, sieci handlowe, biurowce, hotele) oraz klienci indywidualni.