Grodno z rekordową sprzedażą
Skonsolidowane przychody sieci hurtowni elektrotechnicznych Grodno w roku obrotowym 2017/18 wyniosły 429,5 mln zł i wzrosły rok do roku o 98,7 mln zł, czyli o 30%. To najlepszy rezultat w historii grupy.
Wysoki wzrost sprzedaży był efektem rozwoju sieci Grodno na terenie całego kraju, a także konsekwentnej rozbudowy oferty asortymentowej i usługowej. Wpływ na przychody grupy miała również dobra koniunktura w branży budowlano-montażowej, która wg GUS wzrosła w 2017 roku o 12%, natomiast w miesiącach styczeń-marzec 2018 o 26% rdr.
– Ostatni rok obrotowy był dla nas bardzo udany. Kolejny raz wykazaliśmy istotną poprawę przychodów, która jest rezultatem zwiększenia liczby oddziałów, wyższej sprzedaży do Klientów, a także konsolidacji wyników naszych spółek zależnych. Konsekwentnie realizowaliśmy naszą strategię i zdecydowanie umocniliśmy pozycję rynkową – wyjaśnia Andrzej Jurczak, prezes spółki Grodno.
W analizowanym okresie wzrosły również pozycje wynikowe – skonsolidowany EBIT, EBITDA i zysk netto były wyższe odpowiednio o 7%, 11% i 2% rdr. Wśród czynników, które korzystnie wpłynęły na wyniki należy wymienić wzrost skali działalności oraz dobrą koniunkturę rynkową w branży budowlano-montażowej. Z drugiej strony, pozostawały one pod wpływem wyższych kosztów działalności, związanych z rozbudową grupy i integracją podmiotów wewnątrz jej struktur.
– W minionym roku obrotowym przeprowadziliśmy działania związane z integracją przejętych podmiotów, co wiązało się kosztami, które rozpatrujemy w kategoriach inwestycji. Rynek hurtowni elektrotechnicznych wywierał również presję na marże i to także wpłynęło na naszą rentowność. Stale pracujemy nad optymalizacją procesów wewnętrznych i redukcją kosztów. Spodziewamy się, że działania te korzystnie przełożą się na wyniki w przyszłych kwartałach – dodaje Andrzej Jurczak.
Grodno
Grodno to jeden z czołowych dostawców kompleksowych rozwiązań w obszarze elektrotechniki i oświetlenia w Polsce, oferujący ponad 120 tys. towarów od krajowych i międzynarodowych producentów oraz produkty pod marką własną Luno. Sieć dystrybucyjna Grupy Grodno obejmuje 81 punktów handlowych zlokalizowanych w całej Polsce.
Ofertę Grodna wyróżnia stale poszerzany asortyment, m.in. obejmujący kompleksowe rozwiązania z sektora automatyki, fotowoltaiki, oświetlenia oraz klimatyzacji. Spółka świadczy doradztwo i usługi specjalistyczne – przeprowadza audyty energetyczne i oświetleniowe. Klientami Grodna są firmy zajmujące się instalacją elektryczną, przemysłowe (służby utrzymania ruchu, zakłady produkcyjne), dystrybucją (hurtownie, sklepy, składy budowlane), obiekty wielkopowierzchniowe (magazyny, sieci handlowe, biurowce, hotele) oraz klienci indywidualni.