Facebook

Korporacje rozwiną pomysły na elektromobilność

Rozwiązania dla elektromobilności oparte na technologii blockchain czy Przemysłowym Internecie Rzeczy (IIoT) będą rozwijane w ramach pierwszej edycji Pilot Maker Elektro ScaleUp. Korporacje zaangażowane w program wybrały właśnie startupy, z którymi będą współpracować.

Celem Pilot Maker Elektro ScaleUp jest komercjalizacja innowacji dla elektromobilności. Zakwalifikowane startupy otrzymują wsparcie ekspertów oraz mogą liczyć nawet na 550 tys. zł dofinansowania na rozwój swoich innowacji.

Spośród kilkudziesięciu startupów, które przystąpiły do pierwszego naboru programu akceleracyjnego, wybrano dziewięć, oceniając proponowane przez nie rozwiązania, jako możliwe do komercyjnego wdrożenia na dużą skalę. Z innowacji skorzystają partnerzy programu: Tauron, PKN Orlen, Carrefour, Synerise, Siemens, PKP Telkol oraz fundusz inwestycyjny Larq – właściciel wypożyczalni rowerów miejskich NextBike.

– Cieszymy się, że duże firmy są zainteresowane innowacjami i współpracują z młodymi przedsiębiorcami. Elektromobilność to branża, która potrzebuje silnego wsparcia, a jej potencjał jest ogromny. Dzięki współpracy korporacji i pomysłowych startupów mamy szansę wdrożyć przyszłościowe rozwiązania, które rozwiną polskie firmy, otwierając im drzwi na zdobycie zagranicznych rynków oraz podniosą nasz poziom technologiczny – oznajmia Małgorzata Jarosińska-Jedynak, wiceminister inwestycji i rozwoju.

– Oczekiwaniem startupów w programie Pilot Maker Elektro ScaleUp jest zdobycie pierwszego dużego klienta i wyskalowanie swojego rozwiązania. Korporacje dążą natomiast do zbudowanie nowego, dochodowego biznesu w obszarze elektromobilności. Udało nam się uchwycić obie perspektywy, czego efektem będzie komercyjne wdrożenie prawdziwie innowacyjnych rozwiązań – wyjaśnia Magdalena Jackowska-Rejman, prezes techBrainers, operatora programu akceleracyjnego.

IoT w instalacjach ładowania pojazdów elektrycznych
Startup Elmodis rozwinie Przemysłowy Internet Rzeczy w infrastrukturze ładowania pojazdów elektrycznych. Pozwoli to szybko wykrywać problemy w ich działaniu poprzez diagnostykę anormalnych zachowań, w tym związanych z pojazdami, złączami czy kablami.
– Nasze rozwiązania zwiększą efektywność działania ładowarek od kilku do kilkunastu procent. Przy kosztach eksploatacji sięgających kilkuset milionów złotych oferujemy więc oszczędności na poziomie kilkudziesięciu milionów złotych – szacuje Artur Hanc, prezes Elmodisu.

Oprogramowanie
Fleetnet z kolei rozbuduje oprogramowanie do bezobsługowego wynajmu samochodów elektrycznych. Projekt uwzględnia zdalną obsługę pojazdów poprzez komunikację z nimi za pomocą urządzeń telemetrycznych. Do zarządzania mocą w stacjach ładowania posłuży natomiast system tworzony przez Enelion.
Jeśli w tym samym momencie 100 tys. kierowców będzie chciało naładować swoje elektryczne samochody w ładowarkach niskiej mocy, w sieci pojawi się zapotrzebowanie na 1 GW mocy. Nasze oprogramowanie pozwoli dynamicznie reagować, gdy zapotrzebowanie na moc będzie zbyt duże. System będzie promował ładowanie pojazdów nocą, gdy występują nadwyżki produkcji energii– wyjaśnia Krzysztof Wasielewski, prezes Enelionu.

Blockchain i elektromobilność
MC2 Energy oraz FlexiDao pracują natomiast nad wykorzystaniem w elektromobilności blockchainu. Zastosowanie tej technologii w procesie ładowania pojazdów elektrycznych pozwala zautomatyzować dostawy i rozliczenia między uczestnikami rynku elektromobilności: dostawcami energii, właścicielami gruntu, operatorami ładowarek czy pośrednikami płatności. Blockchain pozwoli też pokazać klientom, jakie jest źródło energii, którą ładują pojazd. Dzięki temu koncerny energetyczne będą mogły zagwarantować, że użyty prąd został wyprodukowany z OZE.

Rowery elektryczne
Do kolejnej rundy Pilot Maker Elektro ScaleUp trafił też startup Duellera, który chce stworzyć pierwszy w Polsce i jeden z nielicznych w Europie system długoterminowego wynajmu rowerów elektrycznych dla konsumentów indywidualnych i podmiotów grupowych, w tym samorządów. Firma chce dostarczać pojazdy spersonalizowane, dostosowane do potrzeb swoich klientów. Zaoferuje też narzędzia informatyczne do obsługi wynajmu, w tym aplikację mobilną, która za pośrednictwem specjalnych czytników skomunikuje się z pojazdem. Scentralizowany system ładowania baterii do rowerów elektrycznych stworzy natomiast BatteryCab.
Pracujemy nad specjalnymi szafami, w których będziemy bezpiecznie transportować baterie. Zwiększymy ich efektywność i zapewnimy im bezpieczeństwo – wyjaśnia Bartosz Częścik z BatteryCab.

Pilot Maker Elektro ScaleUp

Celem Pilot Maker Elektro ScaleUp jest komercjalizacja łącznie 23 innowacji dla elektromobilności. Startupy zainteresowane udziałem w drugiej rundzie programu już dziś mogą zgłaszać się do niego za pośrednictwem strony www.pilotmaker.pl.

Aktualności

Notowania – GIE

Wyniki GUS

Archiwum

Elektrosystemy

Śledź nas