Po polskich drogach jeździ coraz więcej e-samochodów
Od stycznia do maja tego roku liczba rejestracji elektrycznych samochodów osobowych w Polsce wzrosła o 100% w porównaniu do analogicznego okresu 2018 roku. Po polskich drogach porusza się już blisko 5,9 tys. e-samochodów, które mogą korzystać z ponad 694 stacji ładowania – wynika z Licznika elektromobilności, uruchomionego i aktualizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).
Na koniec maja w Polsce zarejestrowanych było 5 889 elektrycznych samochodów osobowych, z których blisko dwie trzecie stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV) – 3 723, a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV) – 2 166. Podział rynku między BEV a PHEV w Polsce niezmiennie wynosi 63% do 37%. Park elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych na koniec maja zwiększył się do 314 sztuk, a elektrycznych skuterów i motocykli – do 4 139 sztuk. W porównaniu do danych z kwietnia, liczba autobusów elektrycznych utrzymała się na tym samym poziomie i wynosi 198 pojazdów.
– Warto zwrócić uwagę na prawie trzykrotny wzrost liczby zarejestrowanych elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych. To sygnał, że coraz więcej firm transportowych, szczególnie tych operujących w miastach, częściej bierze pod uwagę fakt, że transport może być przyjazny mieszkańcom większych aglomeracji i środowisku, w którym żyją – oznajmia Jakub Faryś, prezes PZPM.
– Od stycznia do końca maja bieżącego roku wzrosty odnotowano zarówno w segmencie elektrycznych samochodów osobowych (+ 100% r/r), jak i elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych (+170% r/r). To cieszy, jednak pamiętajmy, że liczba rejestracji pojazdów zeroemisyjnych w Polsce wciąż pozostaje stosunkowo niska. Konieczne jest stymulowanie tego rynku i jak najszybsze uruchomienie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu – dodaje Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
Wraz ze wzrostem liczby pojazdów, rozwija się również ogólnodostępna infrastruktura ładowania. Na koniec maja w Polsce funkcjonowały 694 stacje ładowania pojazdów elektrycznych (1 259 punktów), w tym najwięcej w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Katowicach, Poznaniu, Gdańsku i Szczecinie. 35% stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 65% wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Co warte podkreślenia, udział stacji DC systematycznie wzrasta.