Facebook

Polska największym producentem akumulatorów

Raport brukselskiej organizacji pozarządowej Transport & Environment wskazuje, iż Polska jest liderem w produkcji ogniw litowo-jonowych wykorzystywanych do produkcji samochodów elektrycznych.

O czołowym miejscu Polski w produkcji baterii zadecydowała zlokalizowana pod Wrocławiem fabryka koreańskiego producenta LG Energy Solution. Po uruchomieniu wszystkich mocy produkcyjnych, co ma mieć miejsce pod koniec roku,  będzie to największa fabryka baterii do samochodów elektrycznych na świecie, z mocą produkcyjną na poziomie 100 GWh rocznie.

Do niedawna większość ogniw była importowana z Azji. Już w tym roku europejska produkcja pokryje zapotrzebowanie producentów samochodów na kontynencie, a w kolejnych latach Europa zostanie eksporterem baterii.

Powstawanie nowych zakładów produkujących baterie jest bezpośrednio powiązane ze wzrostem produkcji samochodów elektrycznych. W 2020 roku sprzedaż bateryjnych samochodów elektrycznych odpowiadała za 5,4 proc. sprzedaży w UE. Jeśli obecny trend się utrzyma i w myśl strategii redukcji emisji Unii Europejskiej (tzw. Europejski Zielony Ład, który zakłada, że w porównaniu z 1990 rokiem emisje spadną o co najmniej 55 proc. do 2030 roku), to ten odsetek wzrośnie do 21 proc. w 2025 roku i 54 proc. w 2030 roku.

Zapotrzebowanie na baterie w Europie będzie w najbliższych latach gwałtownie rosnąć. Analitycy T&E szacują, że w 2025 r. wyniesie ono około 300 GWh, w 2030 r. – 700 GWh, a w 2035 r. – ponad 1300 GWh.

Nowe fabryki baterii powstaną w większości krajów europejskich, m.in. na Węgrzech, w Niemczech, Norwegii, Szwecji, Francji. Prawdopodobnie większość nowych mocy produkcyjnych powstanie w Niemczech, które już w 2024 r. mogą wyprzedzić Polskę w tej dziedzinie.

Aktualności

Notowania – GIE

Wyniki GUS

Archiwum

Elektrosystemy

Śledź nas