Relpol rośnie szybciej w kraju niż eksporcie
Relpol w pierwszym kwartale wypracował 28,4 mln zł skonsolidowanych przychodów. To najlepsze kwartalne wyniki grupy od dwóch lat i jednocześnie o 8,5% wyższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. O 15% zwiększyła się sprzedaż na rynku krajowym, co było spowodowane poprawą koniunktury i aktywnością spółki w Polsce. Obroty na rodzimym rynku wyniosły 8,9 mln zł i stanowiły ponad 31% przychodów ogółem. Eksport wzrósł o 5,7% do 19,5 mln zł i stanowił blisko 69% całkowitej sprzedaży.
– Sytuacja w eksporcie była zróżnicowana. Bardzo mocno wzrosła sprzedaż do Niemiec, Ameryki Południowej, Australii i Afryki. Sprzedaż do krajów Ameryki Południowej i Australii nie jest regularna, co wynika z odległości i ilości dostaw. Praktykowane są tu dostawy rzadsze ale większe – czytamy w komentarzu spółki w raporcie.
Niekorzystnie na tle wzrostów wyglądał rynek rosyjski. Sprzedaż do Rosji w omawianym czasie spadła o blisko 25%, co wynika ze spadku popytu i tamtejszej sytuacji polityczno-gospodarczej, a także z przewalutowania do sprawozdania skonsolidowanego przychodów spółki zależnej po niższym kursie rubla.
Pomimo wzrostu sprzedaży skonsolidowany zysk netto w pierwszym kwartale 2015 r. w porównaniu do tego samego okresu z roku 2014 zmniejszył się o 18,7%. Grupa zarobiła na czysto 1,7 mln zł wobec 2,1 mln zł przed rokiem. Spadek zysku Relpol tłumaczy poniesieniem wyższych kosztów sprzedanych produktów, pozostałych kosztów operacyjnych (konieczność aktualizacji wartości posiadanych aktywów niefinansowych) i kosztów finansowych (ujemna wycena należności i zobowiązań walutowych pogorszyła wynik grupy w porównaniu z rokiem ubiegłym o 331 tys. zł).