PLK testuje baterie słoneczne na stacjach
Ruszyły testy baterii słonecznych, które mogą zasilać stacje kolejowe. Trzy instalacje zamontowano w 2015 roku na budynkach PLK w Nowym Sączu. Zarządca infrastruktury bada w ten sposób możliwości pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych. Pierwsze testy pozwalają sądzić, że energia elektryczna pozyskana w ten sposób, zapewni zasilanie małych i średniej wielkości stacji kolejowej, jak np. Zakopane.
Trzy instalacje fotowoltaiczne zamontowane na budynkach użytkowych na terenie Zakładu Linii Kolejowych w Nowym Sączu zostały dobrane tak, by umożliwić największy uzysk mocy. Jak podały w komunikacie PLK, łączna moc zainstalowanych baterii słonecznych (58,2 kW) wystarczyłaby do zapewnienia energii elektrycznej dla czterech średniej wielkości domów jednorodzinnych.
Testy, które właśnie rozpoczęły PLK pokażą, o ile dokładnie można ograniczyć koszty zużycia energii elektrycznej w każdym z wytypowanych obiektów. Zgodnie z projektami, minimalny okres żywotności instalacji wynosi 25 lat, a według szacunków, koszty instalacji urządzeń zwrócą się o wiele szybciej – już po 10-11 latach.
– Pierwszą mikroinstalację fotowoltaiczną o mocy 3 kW PLK zamontowały w drugiej połowie roku 2014 na budynku nastawni w Katowicach Stawiskach. Obecnie zarządca infrastruktury zbiera doświadczenia, które pozwolą ocenić możliwość szerszego zastosowania odnawialnych źródeł energii w budynkach i na stacjach – mówi Radosław Burak-Romanowski, dyrektor Biura Energetyki PLK.
Pozyskiwanie energii ze słońca to główny kierunek badań PKP Polskich Linii Kolejowych S.A w obszarze wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Zarządca infrastruktury testuje również wykorzystanie instalacji solarnych do podgrzewania wody użytkowej w budynkach służbowych.
Wytworzona energia elektryczna będzie zużywana na potrzeby własne, a jej chwilowy nadmiar będzie oddawany do sieci energetycznej. Jednak w przyszłości zarządca infrastruktury planuje też testowanie możliwości magazynowania wyprodukowanej nadwyżki energii.