Facebook

Elektryczne Solarisy jeżdżą po Hanowerze

W Hanowerze rozpoczęły się testowe jazdy trzech elektrycznych autobusów marki Solaris. Testowane w niemieckim mieście pojazdy to Solaris Urbino 12 electric nowej generacji.

Intencją rozpoczętych jazd testowych jest dokładne sprawdzenie autobusów oraz infrastruktury ładowania podczas codziennych kursów. Mają one wskazać również ewentualne pola wymagające optymalizacji. Wyniki testów będą pomocne przy rozpoczęciu kursów z pasażerami oraz podczas planowania wprowadzenia autobusów elektrycznych na kolejne linie w stolicy Dolnej Saksonii, co stanowi długofalowy cel hanowerskiego przewoźnika üstra. Projekt jest współfinansowany przez Federalne Ministerstwo Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Reaktorów Atomowych.

Solaris Urbiono electric 12 dla Hanoweru

Firma Solaris wygrała w ubiegłym roku ogólnoeuropejski przetarg na dostawę systemu transportu bezemisyjnego – pojazdów elektrycznych oraz infrastruktury ich ładowania. Nowe Solarisy Urbino 12 electric dla Hanoweru wyposażone są w szereg innowacyjnych rozwiązań, zapewniających ich efektywną jazdę oraz niskie koszty eksploatacyjne. W 12-metrowych autobusach została zamontowana oś ZF AVE 130, w której konstrukcję wbudowane są dwa niezależne silniki elektryczne. Rozwiązanie to pozwala na lepsze wykorzystanie przestrzeni pasażerskiej, a także obniża masę pojazdu. W elektrobusach zostały zastosowane litowo-tytanowe baterie o pojemności 125 kWh. Urbino 12 electric dla Hanoweru posiadają także system ładowania dachowego, który pozwala im kursować na linii przez cały dzień, bez konieczności powrotu do zajezdni. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu zewnętrznej ładowarki o mocy do 450 kW, znajdującej się na trasie przejazdu. Pojazdy pobierają energię elektryczną za pośrednictwem pantografu. Proces ładowania trwa od 4 do 6 minut i umożliwia całodzienne odbywanie kursów. Nocą w zajezdni baterie ładowane są przy pomocy kolejnego masztu do ładowania pantografowego oraz za pomocą tradycyjnej wtyczki, przy użyciu ładowarek o mocy 32 kW.

Do ładowania elektryków na linii wykorzystywany jest prąd pobierany z miejskiej linii tramwajowej, co zwiększa efektywność energetyczną całego projektu. Dzięki wykorzystaniu energii z sieci tramwajowych nie potrzebne są podstacji zasilających do zaopatrywania ładowarek w energię elektryczną. Dodatkowe oszczędności zużycia energii daje system rekuperacji zamontowany w autobusach, który podczas hamowania oddaje energię elektryczną do baterii.

Elektryki Solarisa na niemieckich drogach

Elektryczne autobusy marki Solaris są obecne na niemieckim rynku od marca 2014 roku. Bezemisyjne pojazdy z Bolechowa, oprócz Hanoweru jeżdżą także na ulicach Berlina, Brunszwiku, Drezna, Düsseldorfu, Hamburga oraz Oberhausen.

W 2015 roku Solaris dostarczył do klientów 25 autobusów o napędzie elektrycznym. Pojazdy te trafiły do Barcelony, Berlina, a w Polsce do Warszawy, Jaworzna, Ostrołęki, Inowrocławia i Krakowa.

Aktualności

Notowania – GIE

Wyniki GUS

Archiwum

Elektrosystemy

Śledź nas