Fortum rozwija projekt wirtualnej elektrowni
Fortum uruchomi największy w krajach nordyckich pilotażowy projekt związany z magazynowaniem energii w oparciu o technologię baterii litowo-jonowych Saft. Ma on na celu sprawdzenie możliwości akumulatorów pod kątem bilansowania systemu energetycznego i zbadanie korzyści wynikających z elastycznego magazynowania energii. W ramach projektu system baterii Saft o mocy nominalnej 2 MW i zdolności magazynowania energii do 1 megawatogodziny zostanie zainstalowany w fińskiej elektrociepłowni Suomenoja.
Projekt stanowi rozwinięcie eksperymentalnej elektrowni wirtualnej Fortum opartej na elastyczności popytu na energię elektryczną, która została uruchomiona we współpracy z klientami firmy w marcu tego roku w Finlandii. Uzyskana z niej moc będzie oferowana fińskiemu operatorowi sieci elektrycznych Fingrid w celu bilansowania systemu energetycznego.
– Zbadamy jak optymalnie wykorzystać akumulatory w połączeniu z produkcją energii w tradycyjnej elektrociepłowni oraz możliwościami oferowanymi przez wirtualną elektrownię. Rosnąca ilość energii produkowanej ze źródeł solarnych i wiatrowych zwiększa zapotrzebowanie na nowe rozwiązania z zakresu magazynowania energii ze względu na konieczność bilansowania sieci energetycznej. Gdy świeci słońce lub wieje wiatr produkuje się więcej energii przy mniejszym popycie. Wtedy zasadne jest zmagazynowanie tej energii i wykorzystanie jej w momencie zwiększonego zapotrzebowania – mówi Tatu Kulla, Head of Operations, Fortum.
Elektrociepłownia Suomenoja została wybrana do projektu ponieważ dysponuje przemysłową stacją pomp ciepła, która produkuje około 300,000 MWh energii. Ponadto w zakładzie jest konstruowany akumulator termalny zdolny do przechowywania 800 MWh energii cieplnej. Taka ilość energii pozwoliłaby na pokrycie dziennego zapotrzebowania na ciepło około 13 tysięcy domów jednorodzinnych.
Prace planistyczne już się rozpoczęły, a celem jest uruchomienie instalacji we wrześniu tego roku. Zgodnie z planem testy magazynowania energii mają rozpocząć się w październiku 2016 roku. Technologię dostarczy firma Saft, producent zaawansowanych rozwiązań akumulatorowych do zastosowań przemysłowych. Wartość projektu badawczego szacowana jest na 2 miliony euro.