Facebook

Ursus zaprezentował prototyp elektrycznego pojazdu dostawczego

Ursus – producent ciągników i maszyn rolniczych – zaprezentował w Lublinie prototyp nowego elektrycznego pojazdu dostawczego. Jednocześnie uroczyście otworzył odremontowaną halę produkcyjną w dawnej fabryce samochodów.

Przedstawiony prototyp to elektryczny pojazd dostawczy o masie 600 kg i ładowności 600 kg. Obecnie trwają prace związane z jego homologacją. Po jej uzyskaniu ma on wejść do produkcji. Ursus zamierza zainwestować w wydział wytwarzający silniki elektryczne do tych pojazdów.

Mamy ambicję być integratorem elektromobilności, jeśli chodzi o autobusy elektryczne, ale także samochody. Ursus wchodzi w nową erę. Rewolucja w motoryzacji, która ma miejsce w tej chwili, jest szansą dla Ursusa i wielu polskich firm, które mogą produkować podzespoły na potrzeby Ursusa. Samochód w 100 proc. jest zbudowany z polskich części – od akumulatorów, przez silnik elektryczny, na wszystkich podzespołach kończąc – powiedział prezes spółki Karol Zarajczyk.

Ważny jest zasięg pojazdu. Obecnie jesteśmy na poziomie 140 km, a chcielibyśmy aby przejeżdżał 200 km na jednorazowym ładowaniu. Jego ładowanie trwa sześć godzin. Ma być cichym, lekkim, zwinnym, prostym w obsłudze pojazdem dla służb miejskich i przedsiębiorców. To jest bardzo dobre rozwiązanie dla takich spółek, jak np. Poczta Polska – podkreślił Zarajczyk.

ursus1_19_09_2016

To kolejny pojazd zasilany „zieloną energią”, który powstał w fabryce Ursusa. Firma w ofercie posiada już m.in. autobus elektryczny, który jest wykorzystywany w transporcie publicznym w Lublinie. W fazie projektu jest pojazd z napędem wodorowym. Jest to efekt zwiększającego się zapotrzebowania na innowacyjne i ekologiczne środki komunikacji.

Według analiz spółki, w perspektywie najbliższych trzech lat tylko w polskich miastach odbędą się przetargi na zakup 500-600 nowych autobusów elektrycznych. Poza granicami Polski w najbliższym czasie Ursus weźmie udział w przetargach organizowanych w Szwecji, Anglii, Izraelu, Republice Czeskiej i Meksyku.

Ursus planuje także uruchomienie w Lublinie produkcji kolejnego elektrycznego pojazdu – samochodu dostawczego o masie do 3,5 tony. Chce wystąpić o dotację na ten cel do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Wszystko, co zarobimy na ciągnikach i maszynach rolniczych, naszej bazowej działalności, reinwestujemy w elektromobilność. Chcemy skoncentrować się na samochodach dla przedsiębiorców, firm komunalnych, transportu i logistyki – powiedział prezes Zarajczyk.

Ursus – spółka wyłącznie z polskim kapitałem – sprzedaje swoje produkty w wielu krajach, m.in. w Czechach, Belgii, Holandii i Pakistanie. Ponad 5 tys. ciągników kupiły od Ursusa firmy z Tanzanii i Etiopii. W ubiegłym roku spółka sprzedała około 1400 nowych ciągników.

Ursus posiada obecnie trzy fabryki produkcyjne w Polsce: w Dobrym Mieście k. Olsztyna, w Opalenicy k. Poznania i największą w Lublinie. Z 1,5 mln ciągników pracujących na polskich polach, prawie połowa, tj. ok. 700 tys. to ciągniki marki Ursus.

(PAP)

Aktualności

Notowania – GIE

Wyniki GUS

Archiwum

Elektrosystemy

Śledź nas