Z ekranów akustycznych może popłynąć prąd
PKP PLK analizują możliwość montażu baterii słonecznych w ekranach akustycznych obok linii kolejowych. To szansa na dodatkowe źródła energii do oświetlenia przejść pod torami lub zasilania urządzeń. Możliwości wykorzystania nowego rozwiązania określi projekt zgłoszony do wsparcia przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Jeśli badania potwierdzą opcję montażu paneli słonecznych na ekranach, możliwe będzie uzupełnienie zasilania dowolnego obiektu w pobliżu instalacji fotowoltaicznej – np. oświetlenie przejść pod torami, zasilania urządzeń kolejowych na nastawniach. Inne rozwiązanie to odsprzedaż energii do sieci elektroenergetycznej i tym samym obniżenie własnych rachunków za energię elektryczną.
Według dotychczasowych szacunków, zwrot kosztów instalacji powinien nastąpić po około 12 latach. Dodatkową zaletą alternatywnych źródeł energii jest ograniczenie emisji CO2 do atmosfery. Do zajmowania się tematem skłania również fakt, iż instalacja nie wymaga dodatkowego miejsca, gdyż można wykorzystać przynajmniej niektóre, z już ustawionych ekranów akustycznych.
– W otoczeniu jest coraz więcej rozwiązań hybrydowych, stąd nasz pomysł. Sądzimy, że można połączyć w ekranach funkcję ochrony przed hałasem z dodatkową rolą – miejscem dla instalacji fotowoltaicznej, co w efekcie pozwoli uzyskać dodatkową energię elektryczną – oznajmia Adam Załęski z Biura Energetyki PKP PLK.
PLK analizują lokalizacje ekranów, by ustalić miejsca do montażu testowych paneli. Badania wykażą ile paneli słonecznych zostanie zamontowanych w ramach projektu. Obecnie przewiduje się montaż baterii słonecznych tylko na górnych częściach ekranów, powyżej 2 metrów, by ograniczyć ewentualne uszkodzenia.
Projekt został zgłoszony do programu badawczego Polskich Linii Kolejowych i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. PLK i NCBiR podpisały w ubiegłym roku porozumienie, które zakłada przeznaczenie 50 mln zł na realizację najlepszych projektów badawczo-rozwojowych. Zrealizowane w ramach wspólnej inicjatywy prace pozwolą na poprawę stanu sieci linii kolejowych i zwiększenie roli transportu kolejowego.