Instalacje ABB w najdłuższym tunelu świata
11 grudnia odbył sie pierwszy pasażerski przejazd pociągu ekspresowego, który z Zurychu do włoskiego Lugano pokonał Tunel Gottarda, obiekt wybudowany m.in. przy współudziale spółki ABB.
Gotthard-Basistunnel – najdłuższy tunel na świecie – uroczyście oddano do użytku latem 2016 roku, po 17 latach budowy. Koszt inwestycji sięgnął około 11 mld euro. W dniach otwartych, zorganizowanych 4 i 5 czerwca, wzięło udział 80 tys. gości, z czego 20 tys. odwiedziło specjalne pawilony technologiczne ABB, które jesienią objechały całą Szwajcarię.
W ramach inwestycji, którą określa się jako „projekt budowlany stulecia” w Szwajcarii, ABB dostarczyła „mięśnie i płuca tunelu”, czyli główne systemy elektryczne całej sieci energetycznej 50 Hz zasilającej infrastrukturę tunelu, oraz układy zasilające i sterujące systemami wentylacji. Instalacje te, o mocy 15,6 MW, są najpotężniejszą na świecie konstrukcją tego rodzaju. Firma wyposaża także lokomotywy produkowane przez Stadler Rail (które od 2019 roku będą jeździć na trasie tunelu) w przekształtniki trakcyjne.