Na „Dniach Praktyki IT Rittal” dyskutowano o digitalizacji
Według badań, do roku 2025 ilość danych na całym świecie zwiększy się dziesięciokrotnie. Jednocześnie wzrosną wymagania dotyczące niezbędnej infrastruktury i zapotrzebowanie na usługi centrów danych. O tym, a także o wydajności Data Center przyszłości dyskutowali menedżerowie IT na branżowym spotkaniu Rittal w Stuttgarcie i Monachium w ramach cyklu konferencji „Dni Praktyki IT Rittal”.
Według aktualnych badań IDC Benchmark Assessments, co piąta firma w Niemczech przyjmuje jeszcze postawę wyczekującą wobec cyfryzacji. Jedynie 16% przedsiębiorstw działa jako „digital transformer“, zajmując czołową pozycję na rynku.
„Dane ropą naftową XXI wieku”
Bloger Tim Cole, który na spotkaniu omawiał trzy najważniejsze bieżące trendy – cyfryzację, usieciowienie, mobilność, zacytował futurologa i blogera Gerda Leonharda, który dane określa mianem „ropy naftowej XXI wieku”. Trudność polega na tym, że choć wiele procesów oraz informacji jest już zdigitalizowanych, a ilości danych błyskawicznie wzrosły, to jednak często nie można ich odnaleźć. Zdaniem Tima Cole’a przyczyną jest brak usieciowienia. Realizacja tego zadania będzie jednym z największych wyzwań dla przedsiębiorstw przez najbliższe 10–15 lat. Bloger przestrzega, aby firmy traktowały swoje dane jak składnik własnego majątku i na tej podstawie wyciągały wnioski na przyszłość. Wyjaśnia, że komu uda się stworzyć relacje pomiędzy pozornie niezwiązanymi danymi, ten będzie mógł przewidywać przyszłe zdarzenia i przez to redukować koszty, korzystając z metod Predictive Analysis
– W takim przypadku np. chłodziarka wygeneruje komunikat systemowy, że wymaga serwisowania zanim ulegnie awarii i zanim dojdzie do zatrzymania produkcji – podkreśla Tim Cole.
Cyfryzacja, usieciowienie i mobilność to trzy megatrendy XXI wieku – stwierdził na Dniach Praktyki IT Rittal publicysta IT Tim Cole
Zmiany w technologiach Data Center: od norm do chmur
Postęp techniczny był także w centrum uwagi warsztatów eksperckich „Przyszłościowe centrum danych – wyzwana w planowaniu i eksploatacji” oraz „Modułowość i efektywność centrów danych typu edge i container”. Kluczowym pytaniem było to, jak zmiany w technologiach Data Center wpłyną na praktyczne funkcjonowanie przedsiębiorstw.
– Przyglądając się centrom danych w Niemczech, dochodzimy do wniosku, że nie jesteśmy jeszcze wystarczająco przygotowani na inteligentne fabryki, inteligentne miasta i Internet Rzeczy – wyjaśnia dr Sebastian Ritz, założyciel i prezes firmy Innovo Cloud.
Siedem na dziesięć firm ciągle jeszcze używa własnych centrów danych, a nie zasobów kolokacyjnych lub chmurowych. Jednocześnie skalowalność i komercyjne korzyści wynikające z niskiego obciążenia własnych zasobów firmowych, często znacznie poniżej 50%, przemawiają za preferowaniem modeli Hybrid Cloud. W tym przypadku można by połączyć lokalne centra danych typu Edge z kolokacyjnymi centrami danych i publicznymi chmurami („Fog Computing”). Według prezesa Innovo Cloud, duże znaczenie mają dwie kwestie.
– Po pierwsze, cyfrowa transformacja pod względem komercyjnym musi być możliwa do realizacji w firmie średniej wielkości, gdy oferuje się jej zasoby Data Center, które można wynająć. Po drugie, nowe technologie, jak Private lub Public Cloud, Edge i Fog Computing, wymagają zaufania. Zdobywa się je przez referencje i osobisty kontakt. Ważne jest wspieranie partnerów biznesowych przy podejmowaniu strategicznych i krytycznych dla biznesu decyzji dotyczących IT. Szefowie firm ufają przede wszystkim ludziom, którzy gwarantują bezpieczeństwo oraz bezzakłóceniowy przebieg – podkreśla dr Sebastian Ritz.
Na pierwszym planie postawiliśmy dialog między klientami a ekspertami, ponieważ cyfryzacją ciągle jeszcze budzi niepewność i prowokuje liczne pytania – oznajmił Christian Ludwig, wiceprezes ds. sprzedaży IT w Rittal i prowadzący Dni Praktyki IT Rittal
Wiedza ekspercka i biznesowa z jednego źródła
Również zdaniem przedstawicieli Rittal, to firmy eksperckie mające szerokie kompetencje w zakresie IT, odgrywają kluczową rolę w szerzeniu wiedzy na temat cyfryzacji.
– Na pierwszym miejscu stawiamy dialog między klientami a ekspertami, ponieważ cyfryzacja ciągle jeszcze budzi niepewność i liczne pytania – mówił prowadzący spotkanie Christian Ludwig, wiceprezes ds. sprzedaży IT w Rittal.