Facebook

Stacje ładowania Schrack dla pojazdów elektrycznych

OkladkaES_02_2012_BMimo szybkiego rozwoju technologii pojazdów elektrycznych, samochód o takim napędzie to wciąż rzadki widok na polskich drogach. Jedną z głównych przyczyn tej sytuacji jest brak odpowiedniej ilości nowoczesnych i ogólnodostępnych stacji do ładowania pojazdów elektrycznych.

Współczesne auta elektryczne oferują osiągi porównywalne z autami z silnikami spalinowymi. Zasięg aut elektrycznych waha się od 60 do blisko 500 km na jednym ładowaniu. Są szybkie (np. Tesla Model S rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 4,4 sekundy; prędkość maksymalna 201 km/h), ciche i ze względu na prostą konstrukcję silnika – niezawodne. Za użyciem pojazdów elektrycznych przemawiają również czynniki ekonomiczne – koszt przejechania 100 km autem elektrycznym wynosi, w zależności od wielkości pojazdu, od 5 zł (małe auto miejskie) do 10 zł (limuzyna klasy E). Oprócz tego są ekologiczne – poruszanie się nimi nie zanieczyszcza powietrza. Z tych powodów oraz ze względu na wsparcie rządowe, w wielu krajach auta elektryczne zyskały sporą popularność. Jednak w Polsce, według danych MSWiA z lipca ubiegłego roku, było zarejestrowanych zaledwie 836 pojazdów elektrycznych – nowych aut elektrycznych i przerobionych.

Publiczne stacje ładowania pojazdów elektrycznych firmy Schrack Technik

Publiczne stacje ładowania pojazdów elektrycznych firmy Schrack Technik

Infrastruktura

Za jedną z głównych przyczyn tej sytuacji uznaje się małą liczbę ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Ze względu na konstrukcję akumulatorów, pojazdy elektryczne wymagają kilkugodzinnego ładowania. Aby nie ograniczało to użytkownika podczas codziennego podróżowania, rozwiązaniem byłoby stworzenie gęstej sieci punktów ładowania, gdzie samochody mogłyby być doładowywane niejako „przy okazji”. Wymaga to nowoczesnych terminali do ładowania, które byłyby zlokalizowane na parkingach w centrach handlowych, urzędach, biurach lub garażach – wszędzie tam gdzie najczęściej parkuje się auta w ciągu dnia.

Publiczna, kompaktowa naścienna stacja ładowania pojazdów elektrycznych

Publiczna, kompaktowa naścienna stacja ładowania pojazdów elektrycznych

Tego typu rozwiązania posiada w swojej ofercie firma Schrack Technik – polski oddział austriackiego koncernu. Stacje ładowania pojazdów elektrycznych tego producenta z powodzeniem są już montowane w bardzo wielu lokalizacjach w Europie Zachodniej.

Stacja szybkiego ładowania z gniazdem CHAdeMO

Nowoczesne auta elektryczne wymagają terminali ładujących, które umożliwiają szybkie ładowanie pojazdów – w zaledwie kilkanaście minut. Takim rozwiązaniem jest stacja szybkiego ładowania Schrack z gniazdem CHAdeMO. To specjalne złącze elektryczne zapewnia moc do 63,5 kW. Aby naładować akumulatory do 80% pojemności, wystarczy zaledwie od 15 do 30 minut. Stacja ładowania Schrack charakteryzuje się prostą instalacją, możliwą również na stacjach benzynowych obok dystrybutorów ropy lub benzyny oraz w innych miejscach publicznych. Zastosowane złącze jest standardem szybkiego ładowania stosowanym w aktualnie produkowanych autach elektrycznych (Peugeot iOn, Citroen C-Zero, Mitsubishi MiEV i inne). Stacje Schrack posiadają opcje wyboru wariantów rozliczeń (pre-paid, post-paid, współpraca z systemami parkingowymi, karty płatnicze i inne) i znakowania obudowy. Dzięki dotykowemu wyświetlaczowi i intuicyjnemu systemowi ich obsługa jest łatwa i szybka.

Słupkowe stacje ładowania z oferty Schrack Technik

Słupkowe stacje ładowania z oferty Schrack Technik

Publiczne stacje ładowania

Schrack Technik posiada w swojej ofercie również inne rozwiązania do zastosowań w miejscach publicznych. W tym przypadku także istnieje możliwość wybrania sposobu rozliczeń i znakowania obudowy. Punkty tego typu mogą być wykorzystywane do ładowania nie tylko samochodów elektrycznych, ale także innych pojazdów elektrycznych.

Stacje naścienne, wandaloodporne, rowerowe i słupkowe
W lokalizacjach o ograniczonej ilości miejsca dobrym rozwiązaniem są kompaktowe stacje naścienne. Można je montować zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz budynków. Posiadają prostą konstrukcję z wyświetlaczem i czytelnymi przyciskami sterującymi.
Schrack Technik oferuje także stacje wandaloodporne, charakteryzujące się specjalnie wzmocnioną konstrukcją i brakiem łatwych do zniszczenia elementów (brak wyświetlacza). Dodatkowo stacja taka pokazuje aktualny stan pracy.
Stacja ładowania rowerów elektrycznych posiada sześć gniazd z solidnymi metalowymi klapkami. Zielone wskaźniki na obudowie sygnalizują aktywne gniazda. Stacja posiada wbudowany licznik energii elektrycznej, pokazujący aktualne zużycie energii.
Stacje słupkowe to także rozwiązanie przygotowane z myślą o użytkownikach rowerów elektrycznych. Nadają się do montażu w centrach handlowych czy ośrodkach rekreacyjnych. Umożliwiają ładowanie do sześciu rowerów z jednego słupka. W ofercie Schrack znajdują się również podstacje słupkowe do dodatkowego montażu pod kontrolującą rozliczenia publiczną stację ładowania.

Stacja ładowania pojazdów elektrycznych przeznaczona do użytku domowego

Stacja ładowania pojazdów elektrycznych przeznaczona do użytku domowego

Stacje do użytku domowego

Dzięki stacjom dedykowanym do użytku domowego, pojazdy elektryczne można ładować również w domu. Stacje tego typu posiadają zwartą konstrukcję i zajmują niewiele miejsca. Wbudowany licznik energii elektrycznej informuje o zużyciu prądu, a funkcja timera umożliwia sterowanie czasem ładowania. W zależności od modelu proces ładowania może być zabezpieczony kluczykiem.

Przyszłość rynku pojazdów elektrycznych

Według raportu analityków zespołu motoryzacji z firmy doradczej Frost &Sullivan z maja 2011 roku, w najbliższych latach w Europie będą powstawać tysiące nowych punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Prognozy te mówią o wzroście z mniej niż 10 tysięcy tego typu punktów w 2010 roku do ponad 2 milionów w roku 2017. Raport przewiduje, że przybliżona wartość inwestycji dotyczących budowania infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych wyniesie w całej Europie w ciągu najbliższych 7 lat ponad
5 mld euro.

Paweł Dzięgielewski
Autor jest pracownikiem
firmy Schrack Technik Polska

Aktualności

Notowania – GIE

Wyniki GUS

Archiwum

Elektrosystemy

Śledź nas