Kazimierz Dolny ma być pierwszym Smart City w Polsce
T-Mobile podpisał z władzami Kazimierza Dolnego porozumienie w sprawie realizacji projektu Smart City. Według sygnatariuszy, będzie to pierwszy w Polsce kompleksowy projekt tego typu.
Porozumienie o współpracy podpisali 11 czerwca prezes T-Mobile Polska, Andres Maierhofer oraz burmistrz miasta, Andrzej Pisuła. Według T-Mobile transformacja miast w kierunku Smart City będzie możliwa m.in. dzięki rozwojowi technologii oraz bliskiej perspektywie wprowadzenia standardu 5G.
– Do realizacji pierwszego takiego projektu zaprosiliśmy Kazimierz Dolny, jedno z najbardziej znanych i atrakcyjnych turystycznie miast w Polsce. Już w przyszłym roku zaoferujemy miastu, jego mieszkańcom i odwiedzającymi go turystom 12 usług z zakresu Smart City, na które złoży się blisko 700 instalacji – podkreśla Andreas Maierhofer
Kazimierz Dolny zamieszkuje 4 tys. osób a odwiedza go ponad 1 mln turystów rocznie.
– Dzięki współpracy z T-Mobile uzyskamy narzędzia, które pozwolą na lepsze zarządzanie miastem, podniosą jakość życia mieszkańców, przyniosą ułatwienia dla turystów, a także pozwolą na oszczędności w budżecie – informuje Andrzej Pisuła.
Inwestycja w Kazimierzu Dolnym realizowana będzie jeszcze w tym roku, tak aby jak najszybciej przygotować większość planowanych rozwiązań. Zgodnie z przyjętym harmonogramem, pełen zakres usług będzie testowany i komercjalizowany od początku 2019 roku.
W ramach zawartego porozumienia rozwijane będą projekty z zakresu:
- inteligentnego oświetlenia ulicznego, parkingów, przystanków autobusowych, totemów i ławek miejskich (ponad 500 instalacji);
- monitoringu miejskiego (ponad 40 kamer);
- miejskich rowerów i pojazdów elektrycznych (ponad 60 rowerów i pojazdów);
- ładowania pojazdów elektrycznych (trzy stacje);
- sieci Wi-Fi hot spot (ponad 40 punktów);
- monitoringu jakości powietrza (dwie stacje monitorujące).
Dodatkowo projekt zakłada zintegrowanie z systemem Smart City aplikacji miejskiej, która ułatwi korzystanie z atrakcji turystycznych i zastosowanych rozwiązań, jak również przygotowanie panelu administracyjnego dla władz lokalnych, integrującego informacje statystyczne z działania poszczególnych rozwiązań. T-Mobile wykona również szereg analiz z zakresu Big Data, które mogą pomóc podejmować decyzję w zakresie zadań inwestycyjnych czy promocyjnych miasta.