Facebook

„Smart Parking” w Gdańsku od Energi

Energa Oświetlenie wspólnie z firmą Comarch – dostawcą technologii, uruchomiła w Gdańsku nową usługę „Smart Parking”. Projekt realizowany jest w ramach SOLEZ – unijnego programu wdrażania inteligentnych rozwiązań na rzecz Stref Ograniczonej Emisji oraz innych nisko emisyjnych strategii w miastach Unii Europejskiej.

„Inteligentny Parking” to system, który ma ułatwić kierowcom znalezienie wolnego miejsca parkingowego w coraz bardziej zatłoczonych centrach miast. Pozwala on jednocześnie na zredukowanie zbędnego ruchu pojazdów, a tym samym minimalizację ryzyka powstawania korków drogowych.

System zainstalowany w Gdańsku obejmie pilotażowo 200 z 300 miejsc postojowych przy ulicy Długie Ogrody w Śródmieściu – blisko Starego Miasta, w centrum turystycznym oraz z wieloma instytucjami publicznymi. Z miejsc postojowych w tym rejonie korzystają mieszkańcy, pracownicy klienci firm, instytucji oraz turyści.

Dla miasta system inteligentnego parkowania oznacza przede wszystkim zrównoważenie obłożenia miejsc parkingowych i możliwości zbierania danych pozwalających na usprawnienie komunikacji i odciążenie ruchu w centrum. Oprócz informacji o zajętości miejsc, system może być także źródłem informacji m.in. o czasie korzystania z oznakowanych miejsc parkingowych, obłożeniu w danej porze dnia i nocy oraz stopniu zainteresowania kierowców postojem w tym rejonie miasta.

Jak działa „Smart Parking”?

W skład systemu Inteligentny Parking w Gdańsku wchodzi:

  • zespół 22 kamer zamontowanych na słupach oświetleniowych i podłączonych do sieci internetowej;
  • inteligentna analityka obrazu (Algorytm IVA);
  • aplikacja na telefon komórkowy typu smartfon.

Zadaniem kamer, które są „oczami” całego systemu, jest całodobowe dostarczanie niezakłóconego obrazu znajdującego się w monitorowanym obszarze. Od liczby kamer i obejmowanego pola widzenia zależy skuteczność oraz niezawodność i precyzja systemu.

Informacja wideo dostarczana przez kamery jest analizowana przez program komputerowy posiadający cechy sztucznej inteligencji. Algorytm IVA (Intelligence Video Analytics) jest „mózgiem” tego systemu.

Użytkownik, chcący znaleźć wolne miejsce parkingowe, komunikuje się z systemem za pomocą aplikacji Comarch Smart Parking zainstalowanej na smart fonie z systemem Android. Może ustawić swoje preferencje dotyczące np. wielkości samochodu, rodzaju miejsca czy też konkretnej lokalizacji na parkingu. Funkcjonalność aplikacji pozwala na poprowadzenie użytkownika za pomocą mapy do docelowego miejsca parkingowego. System jest w stanie rozpoznać wielkość samochodu i skierować kierowcę do najlepszego dla niego wolnego miejsca.

Dodatkowe funkcje systemu

Instalowany przez Energę system pozwoli w przyszłości wprowadzić nowe funkcje, które będą mogły być wykorzystywane przez służby miejskie. Zostaną one zaalarmowane w przypadku, kiedy system zidentyfikuje pozostawiony bez opieki przedmiot (próba zamachu terrorystycznego) czy rozpozna zagrożenia życia lub zdrowia człowieka (leżący bez ruchu człowiek na drodze). Służby miejskie otrzymają również informacje o pozostawieniu pojazdów w miejscach niedozwolonych, zastawieniu wjazdów czy blokowaniu ścieżek rowerowych.

System docelowo będzie również mógł monitorować bezpieczeństwo na parkingach i zawiadomi służby straży miejskiej oraz właściciela auta, np. w przypadku próby kradzieży. Gdy taka opcja zostanie włączona, użytkownik otrzyma natychmiast powiadomienie w postaci komunikatu push lub smsa gdy jego auto poruszy się. System ma także możliwość monitorowania i powiadamiania o stłuczkach parkingowych (w przypadku zapalenia się świateł awaryjnych).

Aktualności

Notowania – GIE

Wyniki GUS

Archiwum

Elektrosystemy

Śledź nas