Samolot elektryczny Fortum skończył przelot

Pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny doleciał na lotnisko Gdańskiego Aeroklubu w Pruszczu. To ostatni etap zorganizowanego przez Fortum przelotu, który służy zebraniu przez spółkę potrzebnych doświadczeń i wiedzy na temat ładowania akumulatorów pracujących w takich maszynach.
Przelot rozpoczął się 8 czerwca we Wrocławiu. W ciągu kolejnych dni samolot elektryczny odwiedził, Górny Śląsk, Częstochowę i Warszawę, gdzie pierwotnie lot miał się zakończyć. Jednak Fortum biorąc pod uwagę dobre warunki pogodowe i zainteresowanie, jakie budził Pipistrel Alpha Electro na polskim niebie postanowiło przedłużyć projekt i stąd jego wizyta na lotnisku Gdańskiego Aeroklubu.
Wykorzystywany przez Fortum samolot Pipistrel Alpha Electro jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym samolotem ultralekkim o napędzie elektrycznym. Dwuosobowa maszyna, wyposażona jest w silnik elektryczny 60 kW. Jej prędkość przelotowa to 157 km/h.
Bateria o pojemności 21 kWh jest w stanie zapewnić jej energię na 55-minutowy lot (z półgodzinną rezerwą). Ładowanie ładowarką o mocy 20 kW trwa godzinę. Dzięki zerowej emisji CO2 i niskiemu poziomowi hałasu loty mogą być prowadzone w okolicach dużych aglomeracji miejskich, bez problemów spełniając normy emisji spalin i hałasu.