Facebook

Elektryczne hybrydy Volvo będą wozić pasażerów w Grudziądzu

Volvo Polska dostarczyło siedem miejskich autobusów hybrydowych typu plug-in (tzw. elektryczne hybrydy) do Grudziądza. Volvo wyposażyło też miasto w dwie stacje szybkiego ładowania oraz siedem stacji wolnego ładowania.

Volvo 7900 Electric Hybrid dla Grudziądza wyprodukowano w fabryce we Wrocławiu. Autobusy, które pomieszczą 90 pasażerów, zostały wyposażone m.in. w klimatyzację, system elektronicznej informacji pasażerskiej, system lokalizacji pojazdu, monitoring wizyjny, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, bezprzewodowy Internet WiFi czy system detekcji oraz gaszenia pożaru w komorze silnika i komorze niezależnego ogrzewania.

Volvo 7900 Electric Hybrid zużywają o 60% mniej paliwa od autobusów z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla zostaje zredukowana o 75-90% Dla porównania – tradycyjne hybrydy zużywają około ]40% mniej paliwa i emitują 40-50% mniej szkodliwych substancji od autobusów spalinowych.

Hybrydy plug-in to jeden z trzech rodzajów zelektryfikowanych autobusów miejskich, które Volvo dostarcza do polskich miast. Tym różnią się od tradycyjnych hybryd, że na większości trasy zasilane są wyłącznie energią elektryczną – niewielki silnik spalinowy pełni jedynie funkcję pomocniczą. Taki autobus przejechać może w trybie elektrycznym około 70% trasy (w zależności od warunków, w jakich się porusza), a doładowanie baterii odbywa się na przystankach końcowych i trwa jedynie trzy do sześciu minut. Elektryczne hybrydy mogą też być ładowane przy pomocy funkcji plug-in – np. nocą w zajezdni. Oba rozwiązania zostaną zastosowane w Grudziądzu – w mieście powstały dwie stacje szybkiego ładowania oraz siedem stacji wolnego ładowania – w zajezdni.

W przypadku hybryd plug-in istnieje ponadto możliwość zaprogramowania, w którym momencie autobus będzie wykorzystywał napęd elektryczny, a w którym spalinowy. System umożliwia dokładne skalkulowanie zapotrzebowania na energię na danej trasie i wgranie do komputera sterującego pracą jednostki napędowej algorytmu, który automatycznie, po odczytaniu danych z GPS, przełączy napęd ze spalinowego na elektryczny w strefach nisko- bądź zeroemisyjnych – np. w okolicach szkół, szpitali czy osiedli mieszkaniowych.

Grudziądz to kolejne miasto, które zdecydowało się na zelektryfikowane autobusy miejskie Volvo. Hybrydy Volvo kursują dziś na regularnych liniach w Krakowie, Sosnowcu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach, Jeleniej Górze, Białymstoku, Krośnie, Lesznie, Kędzierzynie-Koźlu i Warszawie. W najbliższym czasie hyrydowe autobusy Volvo trafią jeszcze do Ełku. W sumie Volvo dostarczyło do tej pory ze swojej wrocławskiej fabryki ponad 2 tys. hybryd operatorom transportu publicznego w ponad 20 krajach.

Aktualności

Notowania – GIE

Wyniki GUS

Archiwum

Elektrosystemy

Śledź nas