Facebook

Pesa szykuje pociąg napędzany wodorem

Pesa Bydgoszcz zamierza opracować pojazdy szynowe wyposażone w napęd oparty na wodorowych ogniwach paliwowych. Pomoże jej w tym PKN Orlen. List intencyjny w sprawie współpracy został podpisany przez obie strony 12 grudnia.

Współpraca Pesy i Orlenu obejmie wymianę informacji oraz badania, które doprowadzą do opracowania przez bydgoską spółkę pojazdu szynowego wyposażonego w napęd oparty na wodorowych ogniwach paliwowych. W konsekwencji obie firmy przeprowadzą testy pojazdów szynowych zasilanych wodorem i docelowo wdrożą je do komercyjnych rozwiązań. Technologia ta będzie mogła zostać wykorzystana zarówno w lokomotywach towarowych, jak i pojazdach szynowych przeznaczonych do przewozu osób.

– Paliwowe ogniwa wodorowe to bardzo obiecująca technologia w transporcie kolejowym, a współpraca z największym producentem paliw w regionie w tym zakresie daje nam niepowtarzalną okazję do wdrożenia rozwiązań o dużym stopniu skalowalności. Na początek będą to lokomotywy towarowe z napędem wodorowym. Docelowo będziemy mogli wyprodukować całkowicie bezemisyjny zespół trakcyjny przeznaczony do obsługi ruchu pasażerskiego – oznajmia Krzysztof Zdziarski, wiceprezes Pesa Bydgoszcz ds. operacyjnych.

Orlen podjął już decyzję o budowie instalacji do doczyszczania wodoru, która powstanie w zakładzie w Trzebini, należącym do spółki Orlen Południe. Rozpoczęcie produkcji czystego paliwa wodorowego, który wykorzystywany będzie do napędu pojazdów elektrycznych, w tym lokomotyw planowane jest w 2021 roku.

– Jestem przekonany, że pojazdy napędzane wodorem to przyszłość motoryzacji. Jego zaletą jest stosunkowo duży zasięg i krótki czas tankowania, dlatego idealnym będzie wykorzystywanie tego paliwa do pracy ciężkich pojazdów szynowych. PKN Orlen już teraz, w ramach grupy, w procesie produkcyjnym wytwarza blisko 45 ton wysokiej jakości wodoru na godzinę. Prowadzimy sprzedaż tego surowca dla aut osobowych na dwóch stacjach w Niemczech. Niebawem wodór zatankować będą mogli także kierowcy samochodów osobowych w Czechach, bowiem Unipetrol z Grupy Orlen w przyszłym roku rozpocznie budowę trzech stacji wodorowych. Teraz rozszerzamy nasz potencjalny rynek zbytu również o transport szynowy, który w przyszłości będzie miał znacznie większe zapotrzebowanie na wodór niż transport samochodowy – informuje Józef Węgrecki, członek zarządu PKN Orlen ds. Operacyjnych.

Aktualności

Notowania – GIE

Wyniki GUS

Archiwum

Elektrosystemy

Śledź nas