Wodorowe Solarisy pojadą do Niemiec
Solaris Bus & Coach dostarczy do Niemiec 25 autobusów z napędem wodorowym. Pojazdy typu Urbino 12 hydrogen zamówili przewoźnicy WSW Mobil z Wuppertal oraz RVK Köln z Kolonii.
10 z 25 zamówionych autobusów o napędzie wodorowym będzie kursować w Wuppertal, natomiast pozostałych 15 na liniach obsługiwanych przez RVK Köln w pobliskiej Kolonii. Do obu miast pierwsze z zamówionych pojazdów Solaris Urbino 12 hydrogen zostaną dostarczone jeszcze w tym roku. Pozostałe mają być przekazane obu przewoźnikom do końca 2021 roku.
Solaris Urbino 12 hydrogen, które wkrótce trafią na niemieckie ulice, wykorzystują zestaw ogniw paliwowych o mocy 70 kW. Dzięki zastosowanej technologii autobusy będą miały możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu aż do 350 km. Energia elektryczna w ogniwie wodorowym powstaje w procesie odwróconej elektrolizy wody i przekazywana jest bezpośrednio do układu napędowego. Jedynymi produktami ubocznymi reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna. Pojazdy nie generują więc absolutnie żadnych szkodliwych substancji.
Wodorowe autobusy z Bolechowa wyposażone będą w baterię trakcyjną Solaris High Power o pojemności około 30 kWh, która ma za zadanie wspomaganie ogniwa paliwowego w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną. Bateria ładowana będzie energią pochodzącą z wodoru oraz poprzez rekuperację z procesu hamowania. Prąd uzyskany w wyniku elektrolizy napędzać będzie oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi.
W Urbino 12 hydrogen wodór gromadzony jest w postaci gazowej pod ciśnieniem 350 atmosfer w pięciu zbiornikach nowej generacji na dachu autobusu. Zestaw kompozytowych butli typu 4 umieszczonych wzdłużnie nad pierwszą osią pojazdu ma pojemność 1560 litrów i pozwoli zmagazynować 37,5 kg wodoru.