Medcom: 1000 systemów napędowych do elektrycznych autobusów
W styczniu br. warszawski Medcom wyprodukował tysięczny system napędowy do autobusu elektrycznego. W ciągu ostatnich kilku lat stał się jednym z głównych dostawców nowoczesnych i energooszczędnych napędów do e-busów.
Warszawski producent energoelektroniki rozpoczął prace nad własnym systemem napędowym do e-busów w 2013 roku, korzystając z doświadczeń w produkcji napędów do innych typów pojazdów elektrycznych. Jeszcze w 2018 roku firma miała na swoim koncie 150 takich realizacji, aby już po 3 latach osiągnąć poziom tysiąca układów napędowych do autobusów elektrycznych.
Aktualnie e-busy oraz trolejbusy wyposażone w rozwiązania Medcom poruszają się już w kilkunastu miastach w Polsce, a także wielu krajach europejskich oraz w Turcji i Indiach. Można je znaleźć m.in. w Niemczech, Włoszech, Rumunii, Belgii, Hiszpanii, Francji oraz w państwach skandynawskich.
– Po kilku latach rozwoju, rynek autobusów elektrycznych stał się dla nas jednym z najważniejszych kierunków. Przekroczenie progu 1000 napędów, to kolejny ważny krok w naszej strategii ukierunkowanej na rozwój elektrycznego i bezemisyjnego transportu miejskiego, nie tylko w Europie, ale na całym świecie. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego osiągnięcia. Było to możliwe, przede wszystkim, dzięki naszemu zgranemu zespołowi – mówi Paweł Choduń, Medcom.
Technologia SiC
Dużą część z 1000 systemów napędowych wyprodukowanych przez Medcom stanowią rozwiązania powstałe w innowacyjnej technologii SiC z wykorzystaniem węglika krzemu. W porównaniu do dotychczas stosowanych technologii, umożliwiają ograniczenie strat energii oraz zmniejszenie jej zużycia nawet o 13%.
Medcom podkreśla jednocześnie, że rynek niskoemisyjnego transportu miejskiego będzie się stale rozwijał. Zdaniem jego ekspertów, kolejnym, naturalnym krokiem w produkcji zrównoważonego ekologicznie transportu będą pojazdy napędzane wodorem. Firma już teraz dysponuje technologią pozwalającą produkować w Polsce w 100% bezemisyjne pojazdy miejskie i ma na swoim koncie pierwsze zrealizowane projekty w tym zakresie, m.in. napędy do trolejbusów w Rydze wykorzystujące ogniwa wodorowe oraz układ napędowy do wodorowych autobusów Solaris Urbino 12 hydrogen.