Energa Operator zmodernizowała system łączności
Energa Operator ukończyła prace związane z dostosowaniem systemu łączności dyspozytorskiej do standardów zawartych w kodeksach sieciowych Komisji Europejskiej NC ER[1]. Kodeksy określają wymogi dotyczące sytuacji kryzysowych oraz zasady związane z odbudową systemu energetycznego po ewentualnej rozległej awarii.
Na system dyspozytorski funkcjonujący w Enerdze Operatorze składają się: podsystem telefoniczny, oparty o serwery telekomunikacyjne, podsystem radiowy do współpracy z siecią radiokomunikacyjną TETRA, podsystem rejestracji i archiwizacji rozmów telefonicznych i radiowych, konsole dyspozytorskie oraz tablety dyspozytorskie, umożliwiające dyspozytorom komunikację mobilną.
W ramach prac modernizacyjnych na najnowszą wersję wymieniono 77 konsol dyspozytorskich oraz zestawów słuchawkowych i przycisków nożnych do obsługi połączeń radiowych PTT (Push-To-Talk). Nowe konsole dyspozytorskie z aplikacją dyspozytorską, umożliwiają szybki dostęp do funkcjonalności telefonicznych, radiowych i innych, realizowanych przez system zintegrowanej łączności. W ramach modernizacji do wymogów kodeksów sieciowych NC ER, dostosowano również oprogramowanie statystyczne i taryfikacyjne. Prace modernizacyjne wykonała pomorska firma DGT sp. z o.o.
Ergonomia i bezpieczeństwo
Dzięki modernizacji systemu podniesiony został komfort pracy dyspozytorów oraz ergonomia i bezpieczeństwo komunikacji.
– Integracja wszelkich dostępnych środków łączności, od tradycyjnej telefonii, przez łączność GSM/LTE, aż po radiotelefony TETRA, pozwala na zaoszczędzenie cennego miejsca na stołach dyspozytorów oraz unifikację interfejsu użytkownika, co znacząco ułatwia pracę, szczególnie w trudnych dla dyspozytorów sytuacjach np. awarii masowych – mówi Andrzej Czarnobaj, dyrektor Departamentu Centralnej Dyspozycji Mocy w Enerdze Operatorze.