Rosa: System Oświetleniowy Bezpieczne Pasy
Konstruktorzy z firmy Rosa opracowali produkt, który wzmacnia bezpieczeństwo użytkowników ruchu drogowego. Odpowiednio dobrane elementy systemu zapewniają mocne doświetlenie całego obszaru przejścia dla pieszych wraz z terenem przed pasami i bardzo niskie olśnienie w kierunku kierowcy.
Oświetlenie jest kluczowym czynnikiem, który wpływa na bezpieczeństwo pieszych. Brak oświetlenia lub oświetlenie nieprawidłowo zaprojektowane powoduje, że po zmroku oraz w dniach o gorszej widoczności piesi są całkowicie niewidoczni dla nadjeżdżających kierowców.
– System Oświetleniowy Bezpieczne Pasy jest rozwiązaniem bardzo uniwersalnym – bez obecności pieszych działa z obniżoną mocą, a dopiero przyciśnięcie przycisku przez pieszego aktywuje funkcje związane z oświetleniem przejścia dla pieszych. Co ważne, system ten doskonale nadaje się zarówno do montażu na nowych przejściach dla pieszych, jak i do modernizacji oświetlenia na przejściach już istniejących. – mówi Stanisław Rosa, właściciel Grupy Rosa
Jak działa System Oświetleniowy Bezpieczne Pasy
Do oświetlenia dedykowanego przejściom dla pieszych konstruktorzy z Rosy dodali funkcję sterowania mocą oświetlenia oraz lampę ostrzegawczą. Sygnalizacyjna lampa ostrzegawcza w kolorze żółtym zamontowana na słupie daje znać kierowcom, że przy przejściu znajduje się pieszy. Sygnał jest uruchamiany przez pieszego przyciskiem zlokalizowanym na słupie. Dodatkowo, po zmierzchu, gdy pieszy włącza przycisk, automatycznie następuje także zwiększenie mocy oprawy świetlnej, dzięki czemu pieszy jest bardziej widoczny dla kierowców.
Na uwagę zasługuje także rozwiązanie zastosowane w układzie zasilania lamp ostrzegawczych. W ciągu dnia, gdy oświetlenie ulicy jest wyłączone, lampy pobierają energię z akumulatorowego zasobnika energii, który gromadzi energię w nocy, gdy zasilanie oświetlenia jest włączone. Dzięki temu system chroni pieszych przez 24h. Ważne jest także to, iż dzięki wyposażeniu lamp w moduł radiowy do komunikacji bezprzewodowej, po włączeniu moc światła zwiększa się po obu stronach jezdni. Radiowa łączność między słupami oświetleniowymi korzystnie wpływa także na koszty i czas montażu systemu, gdyż nie wymaga układania kabli sterujących w ziemi.
Pierwszy System Oświetleniowy Bezpieczne Pasy został zamontowany w Tychach przy ul. Edukacji.