Facebook

Tauron używa dronów do budowy linii WN

Tauron przebudowuje linię wysokiego napięcia nad czynnym traktem kolejowym E65 na odcinku Most Wisła – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg. Specjalistyczne drony przewiesiły przewody nad torowiskiem, dzięki czemu ruch kolejowy nie musiał zostać wstrzymany. Prace na tej trasie prowadzone są od początku roku.

Biegnąca pod linią wysokiego napięcia trasa kolejowa to jeden z najpopularniejszych w województwie szlaków, po którym pociągi poruszają się z częstotliwością co 15 minut. Wstrzymanie ruchu i organizacja komunikacji zastępczej doprowadziłyby do poważnych utrudnień komunikacyjnych w regionie. Dlatego pracownicy Tauron do przewieszania przewodów nad torowiskiem wykorzystali dron. Nasi ludzie mają specjalistyczną wiedzę, by móc przeprowadzić tego typu operację. Tu zasadniczą trudnością jest fakt, że praca odbywa się nad czynną linią kolejową. Dodatkowo musimy operować na terenie miasta, w sąsiedztwie gęstej zabudowy, gdzie nie ma miejsca na swobodne manewry – mówi Artur Michałowski, p.o. prezesa zarządu Tauron Polska Energia.

Żeby nie powodować kłopotliwych i długotrwałych wyłączeń zasilania (przerwy w pracy dotyczyłyby strategicznych podmiotów, m.in. wodociągów), inżynierowie Taurona zdecydowali się na zastosowanie w tym miejscu łącznie dziewięciu słupów tymczasowych. To konstrukcje składane na ziemi z dostarczonych ciężarówkami elementów i za pomocą dźwigów rozstawiane w pobliżu przewidzianych do likwidacji stalowych słupów. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest sprawne wykonanie tymczasowej linii zasilającej. Pracownicy Taurona usunęli w sumie trzy kolizje i wymienili sześć słupów.

Sześciowirnikowa maszyna poradziła sobie bez problemów, choć na wszelki wypadek cała operacja była zabezpieczana z ziemi za pomocą podnośników koszowych. Trudne technicznie zadanie przewieszenia przewodów linii tymczasowej udało się zrealizować w ciągu jednego dnia – mówi Artur Warzocha, prezes zarządu Tauron Nowe Technologie.

Po zakończeniu modernizacji pociągi jadące tym odcinkiem będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h w przypadku składów osobowych i 120 km/h dla pociągów towarowych. Szlak ten jest jednym z najważniejszych w województwie śląskim, łączącym Katowice z granicą z Czechami. Wartość całego kontraktu opiewa na kwotę blisko 1,5 mld złotych.

Obecnie trwa kolejny etap projektu, w którym konieczne było użycie skomplikowanych rozwiązań technicznych – modułowych słupów tymczasowych oraz specjalistycznych dronów służących do przewieszania przewodów. Realizacja kontraktu wymaga modernizacji linii wysokiego napięcia 110 kV, biegnącej nad szlakiem kolejowym w rejonie ulic Legionów i Cmentarnej w Czechowicach-Dziedzicach. Konieczna jest wymiana starych słupów kratowych na nowe konstrukcje, które dodatkowo muszą być wyższe ze względu na znaczne wyniesienie nowego torowiska.

Aktualności

Notowania – GIE

Wyniki GUS

Archiwum

Elektrosystemy

Śledź nas