Facebook

Solris inwestuje we własny Charging Park

Solaris Charging Park to inwestycja realizowana na terenie fabryki Solarisa w Bolechowie k/Poznania. Wyposażona w kilka różnych systemów ładowania oraz umożliwiająca dwukierunkowy przepływ energii, stacja będzie jedną z najnowocześniejszych w Europie. Charging Park zostanie oddany do użytku w pierwszej połowie 2022.

Inwestycja w jedno centralne miejsce ładowania autobusów elektrycznych to naturalny krok związany z rozwojem bezemisyjnej oferty Solarisa. Cały Charging Park obejmie powierzchnię 5000 m2. W jego zadaszonej części znajdą się cztery stanowiska dla pojazdów, główna ładowarka oraz pomieszczenie techniczne. Na dachu konstrukcji zostanie zamontowana instalacja fotowoltaiczna, dzięki której możliwe będzie lokalne wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych. Tuż obok zlokalizowane zostaną się wysepki do ładowania typu plug-in. Nowa przestrzeń stanie się miejscem, gdzie odbywać się będą wszystkie procesy ładowania / rozładowywania oraz testy nowych technologii i funkcjonalności. Ponadto, będzie też służyć klientom – tutaj odbywać się będą prezentacje innowacyjnych rozwiązań.

Systemy ładowania od różnych dostawców

W Charging Parku zainstalowane zostaną systemy ładowania od trzech różnych dostawców. Pozwoli to na testowanie różnorodnych sposobów uzupełniania energii w bateriach i dzięki temu przygotowanie oferty odpowiadającej na rozmaite potrzeby rynku. Pierwszym rozwiązaniem jest ładowarka z ośmioma punktami ładowań o mocy od 150 kW do 600 kW, którą można równocześnie ładować trzy pojazdy. System jest kompatybilny ze wszystkimi dostępnymi na rynku konektorami, oferując możliwość podłączenia zarówno autobusu, jak i trolejbusu. Wspiera też funkcjonalność V2G, czyli dwukierunkowego przepływu energii między pojazdem a siecią elektroenergetyczną. Solaris Charging Park będzie pierwszym w Polsce parkiem dwukierunkowym i jednym z pierwszych tak innowacyjnych w całej Europie. Zastosowanie technologii Vehicle-to-Grid (V2G) to nowość, dzięki której możliwe będzie rozładowywanie autobusów w celach testowych oraz wykorzystywanie pojazdów jako mobilnych magazynów energii.

Na stacji zainstalowana zostanie również ładowarka czterowyjściowa o łącznej mocy 300 kW. Będzie posiadać dwa wyjścia plug-in, pantograf podnoszony i pantograf odwrócony. Ponadto, funkcjonować będą też dwie niezależne ładowarki plug-in o mocy 150 kW każda z funkcją V2G. Centralny system zarządzania pozwoli monitorować i zdalnie sterować pracą całego Charging Parku.

Zakończenie prac budowlanych zaplanowane jest na koniec tego roku, a pełną operacyjność stacja osiągnie w połowie 2022 roku.

Aktualności

Notowania – GIE

Wyniki GUS

Archiwum

Elektrosystemy

Śledź nas