Facebook

RWE uruchamia nowy typ magazynów energii

Koncern RWE uruchomił w Herdecke, niedaleko Dortmundu, nowy typ magazynów energii, w którym wykorzystywane są zużyte akumulatory litowo-jonowe z aut elektrycznych Audi.

Magazyny energii zlokalizowane na terenie elektrowni szczytowo-pompowej RWE nad jeziorem Hengstey, dzięki 60 systemom akumulatorów, będą w stanie zmagazynować około 4,5 megawatogodziny energii elektrycznej.

Wykorzystane w projekcie akumulatory pochodzą z wycofanych z eksploatacji pojazdów rozwojowych Audi e-tron. Po eksploatacji w samochodzie mają one jeszcze pojemność wynoszącą około 80% i nadają się do zastosowania w stacjonarnych systemach magazynowania energii. W zależności od sposobu użytkowania, akumulatory te mogą pracować jeszcze do dziesięciu lat. Są także znacznie tańsze niż ogniwa nowe. Co istotne, emisja dwutlenku węgla powstająca podczas produkcji baterii jest trwale rozłożona na dwa okresy życia produktu – jeden w samochodzie i jeden jako magazyn energii elektrycznej – podkreślają firmy w komunikacie.

Partnerstwo z koncernem energetycznym RWE ma na celu zademonstrowanie możliwości, jakie istnieją w zakresie przyjaznego dla środowiska wykorzystania akumulatorów wysokiego napięcia drugiej generacji oraz ich inteligentnej integracji z siecią energetyczną. Ponadto już teraz myślimy o czasie, który nastąpi po utylizacji tychże akumulatorów i zwiększamy nasze wysiłki, by zapewnić ich efektywny recykling – powiedział Oliver Hoffmann, członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego.

RWE wybudowało już na terenie swojej elektrowni szczytowo-pompowej w Herdecke halę lekkiej konstrukcji o powierzchni 160 m2 dla 60 modułów bateryjnych ważących około 700 kg. Ich montaż w hali został zakończony w październiku 2021 r. Poszczególne komponenty zostały uruchomione w listopadzie ubiegłego roku.

RWE planuje rozpocząć sprzedaż pojemności magazynowych swojego systemu akumulatorów drugiej generacji w najbliższych miesiącach – początkowo w celu wsparcia sieci energetycznej w ramach utrzymania częstotliwości.

Wydajne magazyny zbudowane z ogniw akumulatorowych odgrywają zasadniczą rolę w rewolucji energetycznej. Elastyczne techniki magazynowania są potrzebne, by zrekompensować krótkoterminowe wahania w dostawach energii odnawialnej i ustabilizować sieć. Akumulatory idealnie nadają się do tego celu. Wspólnie z Audi testujemy w Herdecke, jak wycofane z eksploatacji, połączone ze sobą akumulatory wysokiego napięcia z samochodów elektrycznych zachowują się jako stacjonarne urządzenia magazynujące energię. Wykorzystanie tego rodzaju magazynów stanowi trwałą alternatywę dla nowych akumulatorów. Doświadczenie zdobyte w tym projekcie pomoże nam określić zastosowania, w których możemy najbardziej ekonomicznie eksploatować takie systemy akumulatorowe – dodał Roger Miesen, prezes zarządu RWE Generation SE.

Wyniki badań przeprowadzonych w referencyjnym obiekcie w Herdecke pomogą RWE w przyszłości budować i eksploatować większe obiekty magazynowe oparte na bateriach pozyskiwanych z samochodów elektrycznych.

Aktualności

Notowania – GIE

Wyniki GUS

Archiwum

Elektrosystemy

Śledź nas