Stacja ładowania Ekoenergetyki w Solaris Charging Park
Solaris Charging Park w Bolechowie koło Poznania to wielostanowiskowa stacja ładowania pojazdów elektrycznych: e-busów, autobusów wodorowych i trolejbusów. Ekoenergetyka-Polska dostarczyła na potrzeby tej inwestycji wielowyjściową stację ładowania o wysokiej mocy maksymalnej 600 kW i z funkcjonalnością V2G.
Solaris Charging Park został opracowany w celu rozszerzenia linii produkcyjnej oraz zademonstrowania nowych rozwiązań w zakresie ładowania. Umożliwia także testowanie nowych technologii i funkcji podczas ładowania i rozładowywania produkowanych pojazdów. To pierwszy w Polsce park ładowania, obsługujący funkcjonalność Vehicle-to-Grid (V2G), czyli dwukierunkowy przepływ energii pomiędzy pojazdami elektrycznymi a siecią elektroenergetyczną. Technologia ta umożliwia elastyczne ładowanie i rozładowywanie autobusów. Korzyścią tego rozwiązania jest bardziej efektywne zarządzanie kosztami dzięki rozładowaniu autobusów do celów testowych i wykorzystanie ich jako mobilnych magazynów energii.
System zaprojektowany i dostarczony przez firmę Ekoenergetyka-Polska w Solaris Charging Park to stacja ładowania 600 kW z łączeniem mocy na trzy oddzielne tory, co umożliwia równoczesne ładowanie trzech pojazdów. Użytkownik ma do wyboru szeroką gamę złączy: CCS Combo-2, OppCharge Schunk, Panto Up EC Engineering, Panto Up Schunk, Cable Reel CCS Combo-2, Stinger CCS Combo-2, a także złącze HPC (chłodzone cieczą) i trakcję trolejbusową. Co istotne, sterowanie przełączaniem mocy ładowarki odbywa się za pomocą dedykowanej aplikacji, która jest elementem dostarczonego przez Ekoenergetykę Polska systemu backend klasy CSMS (Charging Station Management System). Statusy punktów ładowania są na bieżąco wysyłane do kiosku informacyjnego Solaris Bus.
Eksperci z Ekoenergetyka-Polska wspólnie z Solaris Bus&Coach już w listopadzie 2021 roku uruchomili prace nad dostosowaniem protokołu ISO 15118-2 edycja pierwsza. Kluczowym okazało się ustalenie i opracowanie zmian w ramach ISO-15118-2, które zostały zaimplementowane zarówno po stronie elektrycznych autobusów Solaris, jak i stacji ładowania Ekoenergetyka-Polska.
W maju br. specjaliści z Ekoenergetyka-Polska wykonali testy V2G na mobilnej ładowarce EE z pojazdem Solaris. Od tego momentu powstało rozwiązanie dla V2G, które będzie wykorzystywane przez Solaris Bus&Coach w procesie produkcji i testowania autobusów elektrycznych. Pozwala ono takim producentom, jak SBC korzystać z V2G przed wdrożeniem na rynku normy ISO 15118-20 (ed. 2).