ABB inwestuje w statek do układania kabli
ABB zamówiła najnowocześniejszy na świecie kablowiec służący do układania i konserwacji kabli podmorskich. Nowy statek, który będzie mierzyć około 140 metrów długości i 30 metrów szerokości, zostanie zbudowany w stoczni Kleven w Norwegii zgodnie ze specyfikacją ABB. Dostawa jednostki planowana jest w roku 2017.
– Kablowiec nowej generacji, wykorzystujący najnowocześniejsze technologie ABB, będzie naszym głównym wyróżnikiem w biznesie kabli wysokiego napięcia, zwiększając elastyczność i możliwości realizacyjne naszej firmy. Jednostka poprawi również naszą efektywność działania i obsługę klienta, wspierając tym samym zyskowny wzrost zgodnie ze strategią Next Level Grupy ABB – oznajmia Claudio Facchin, prezydent Dywizji Systemów Energetyki ABB.
Kablowiec zostanie wyposażony w wiele rozwiązań ABB dla branży morskiej. Na przykład pokładowa sieć stałego napięcia i system rozdzielczy energii elektrycznej będą wykorzystywać pojedynczy obwód stałoprądowy do napędu statku w celu zmniejszenia zużycia energii. Statek będzie posiadał także specjalne zbiorniki przeciwprzechyłowe,. Operacje podmorskie będą prowadzone i monitorowane przy użyciu zdalnie sterowanego pojazdu wyposażonego w kamery i sonar, co wyeliminuje potrzebę zatrudnienia nurków.
Na kablowcu zostanie zainstalowany kompletny, zintegrowany system automatyki ABB oraz trzy pędniki Azipod. Wraz z systemem magazynowania energii do zastosowań morskich rozwiązanie to pozwoli zmniejszyć zużycie paliwa o 27% oraz zredukować koszty utrzymania w porównaniu do tradycyjnych systemów zmiennoprądowych. Czujniki, urządzenia i oprogramowanie monitorujące umożliwią przesyłanie danych za pośrednictwem łącza satelitarnego. Zapewni to ścisłą współpracę lądowych centrów wsparcia technicznego ze statkiem w ramach rozwiązania ABB Integrated Marine Operations. Na wyposażeniu jednostki znajdzie się również nowoczesne oprogramowanie do monitorowania ruchu i prognozowania oraz wspierające operatora w procesie podejmowania decyzji.
Dzięki najwyższej klasy technologii dynamicznego pozycjonowania (DP3), kablowiec będzie mógł utrzymywać pozycję z dużą precyzją. Statek został skonstruowany w sposób umożliwiający opanowanie pożaru bez narażenia procesu pozycjonowania i innych podstawowych systemów.