Stanowisko PTPV w sprawie Ustawy o OZE
Dla branży OZE w Polsce 1 stycznia 2016 roku to bardzo ważna data. W tym dniu wchodzą bowiem w życie zapisy rozdziału 4-go Ustawy o OZE z 20 lutego 2015. Zapisy te rewolucjonizują rynek OZE, którego funkcjonowanie określają obecnie w większości zapisy znowelizowanego w roku 2013 Prawa Energetycznego. Po nowym roku „zielone certyfikaty” ustąpią miejsca aukcjom energii z OZE, a prosumenci mieliby otrzymać wreszcie w miarę sensowne stawki gwarantowane (FiT) za produkowaną przez siebie energię. Tyle teoria. A jaka będzie praktyka?
Na to pytanie chyba nikt w naszym kraju nie jest w stanie jednoznacznie odpowiedzieć. Powszechnie wiadomo, że Ustawa o OZE jest zlepkiem wielu różnych, niespójnych pomysłów i zawiera bardzo wiele nieprecyzyjnych zapisów. Otwiera to drogę do ich różnorakich interpretacji, które na pewno nie wpływają stabilizująco na proces inwestycyjny. A przy inwestycjach, w których okres zwrotu kapitału przekracza kilkanaście lat, przepisy powinny być proste, stabilne i co chyba najważniejsze gwarantujące opłacalność.
Niestety tak nie będzie. Na przykład w krótkim okresie czasu Ministerstwo Gospodarki przedstawia dwie odmienne interpretacje w kwestii możliwości bilansowania energii (net-meteringu) dla grup taryfowych G12. Ostatnio MG (w odpowiedzi na zapytanie jednego z portali) przedstawiło interpretację łącznego stosowania taryf gwarantowanych i net-meteringu. Według MG należy najpierw przeprowadzić bilansowanie ilości energii wprowadzonej do i pobranej z sieci (w okresach półrocznych) a dopiero ewentualne nadwyżki z tego bilansu można objąć trafami gwarantowanymi. Zdaniem Polskiego Towarzystwa Fotowoltaiki takie podeście wydłuży okres spłaty instalacji PV o mocy 3 kWp (przy koszcie 6500 zł./kWp brutto) bilansującej pełne roczne potrzeby gospodarstwa domowego z ok. 14 do ponad 20 lat.
Aby uniknąć po 1 stycznia 2016 roku chaosu prawnego na rynku OZE, PTPV przygotowało katalog zagadnień wymagających uregulowania w drodze aktów prawnych (nowelizacja Ustawy o OZE, Rozporządzenia wykonawcze). Katalog ten został już przekazany odpowiednim instytucjom państwowym. Ze względu na wymagany termin wprowadzenia działania podzielono na 3 kategorie czasowe: natychmiastowe, pilne i długofalowe. Oto lista działań najpilniejszych (natychmiastowych):
- Zdefiniowanie co to jest „całkowita moc elektryczna zainstalowana” dla każdej z technologii OZE;
- Zdefiniowanie co oznacza pojęcie: „nowobudowana instalacja OZE”;
- Określenie pierwszeństwa FiT nad bilansowaniem energii;
- Wyjaśnienie metody bilansowania energii dla liczników 3-fazowych (każda faza oddzielnie czy wszystkie łącznie);
- Umożliwienie przedsiębiorcom produkującym energię na własne potrzeby (w instalacjach > 40kWp) odsprzedaży jej nadwyżek (sobota, niedziela) do sieci ew. umożliwienie półrocznego bilansowania energii;
- Ustalenie cen referencyjnych w systemie aukcyjnym gwarantujących możliwość spłaty instalacji PV w ciągu 15 lat;
- Stworzenie regulaminu aukcji energii z OZE wprowadzającego odrębne aukcje dla poszczególnych technologii
Stanisław M. Pieruszko
Janusz Teneta
Polskie Towarzystwo Fotowoltaiki