ZPUE zapowiada kontynuację wzrostów
Rozwój oferty asortymentowej oraz akwizycje to tylko niektóre z czynników, które miały pozytywny wpływ na poziom wyników finansowych wypracowanych przez ZPUE w 2015 roku. W przyszłości planowany jest dalszy wzrost. Ma być on możliwy dzięki realizacji przyjętej właśnie strategii na lata 2016-2020.
Ubiegły rok dla Grupy ZPUE był okresem wzrostów sprzedaży, zysku netto i rentowności. W 2015 roku skonsolidowane przychody wyniosły 584,5 mln zł, co w porównaniu z rokiem wcześniejszym oznacza poprawę o 7,4%. Zysk netto przypadający na grupę zwiększył się o 12,6%, do 40,2 mln zł. Wyższa dynamika zysku w porównaniu do obrotów przełożyła się na poprawę rentowności netto. W ubiegłym roku była ona na poziomie 6,88% wobec 6,56% rok wcześniej.
– Wyniki finansowe osiągnięte w roku 2015 wskazują, że mamy za sobą kolejny rok ekspansji rynkowej, uwieńczony rekordowymi przychodami i uzyskaniem wyniku finansowego netto na poziomie wyróżniającym się na tle branży – podkreśla Andrzej Grzybek, prezes ZPUE.
Struktura sprzedaży
Większość generowanych przez ZPUE obrotów pochodzi z rynku krajowego. W ubiegłym roku sprzedaż w Polsce stanowiła 90,5% przychodów ogółem, pozostałe 9,5% przypadło na eksport. Na rynki zagraniczne dostarczane były głównie stacje kontenerowe oraz rozdzielnice średniego napięcia, m.in. na Białoruś, do Rosji, Niemiec, Rumunii, Czech, Słowacji, Holandii, Łotwy, Węgier, ale co ciekawe, firma wysyłała swoje rozwiązania również do Chin oraz Brazylii.
W podziale na segmenty, najważniejszym klientem grupy jest energetyka, która odpowiadała za ponad 66% obrotów grupy w roku ubiegłym. 25% stanowiła sprzedaż dla przemysłu, na budownictwo przypadło ponad 7%, zaś na pozostałe branże blisko 1,5%.
Pod względem grup asortymentowych najwyższe obroty Grupa ZPUE generuje ze sprzedaży stacji kontenerowych, rozdzielnic średniego i niskiego napięcia oraz linii napowietrznych. W roku 2015 sprzedaż stacji kontenerowych była na poziomie 200,8 mln zł, zaś rozdzielnic wyniosła 103,1 mln zł (w tym 60,5 mln zł rozdzielnic SN i 42,6 mln zł nN). Przychody ze sprzedaży linii napowietrznych osiągnęły z kolei wartość ponad 71 mln zł.
– W najważniejszych segmentach wyrobów, tj. kontenerowych stacjach transformatorowych, rozdzielnicach średniego napięcia i aparaturze łączeniowej SN, grupa realizowała politykę rentownego wzrostu przychodów szczególnie poprzez uatrakcyjnienie oferty wartościami dodanymi dla klienta. Produkty „inteligentne”, czyli wzbogacone o elementy elektroniki pozwalające monitorować i zarządzać pracą urządzeń stworzyły wartość dodaną, która szczególnie na rynkach krajowych przełożyła się na pozytywne wyniki grupy. Dywersyfikacja portfela produktowego przyczyniła się do zwiększenia przychodów z nowych obszarów na rynku krajowym w tym z przemysłu, kolei i energetyki w projektach dedykowanych dla GPZ w sektorze „primary-distribution”. Dodatkowym elementem przewagi konkurencyjnej była rozwijająca się dynamicznie, także w roku 2015, realizacja projektów branży elektrycznej „pod klucz” – dodaje prezes.
Inwestycje i akwizycje napędzają wyniki
Dywersyfikacja produktowa to efekt inwestycji, jakie grupa realizuje od wielu lat. W ubiegłym roku ZPUE zainwestowało blisko 39 mln zł, głównie w rozwój mocy produkcyjnych. Ponad 11 mln zł przeznaczono na zakup maszyn i urządzeń a około 10 mln zł na budynki i budowle. Istotny udział capexu stanowiły także prace badawczo-rozwojowe, na które w 2015 roku wydano 4 mln zł.
– Realizacja projektów badawczo-rozwojowych w roku 2015 pozwoliła na wprowadzenie z sukcesem nowych rozwiązań w zakresie napowietrznej i wnętrzowej aparatury łączeniowej SN. Produkty takie jak: napowietrzny reklozer THO-RC27 – kluczowy element projektów automatyzacji sieci energetycznych – czy małogabarytowe rozdzielnice typu TPM-Kompakt oraz typoszereg stacji i złączy kablowych dedykowane do projektów „smart-grid”, to elementy stawiające Grupę ZPUE na czele firm innowacyjnych branży energetycznej, jako równorzędnego konkurenta dla koncernów zachodnich – przekonuje Andrzej Grzybek.
Wpływ na wyniki miały także poczynione akwizycje. Do Grupy ZPUE w roku ubiegłym dołączyły spółki Energa-Operator Produkcja (obecnie ZPUE EOP) z siedzibą w Kaliszu i zakładem produkcyjnym w Koszalinie oraz Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Energetyki Elektroinstal (obecnie ZPUE Elektroinstal) z Raciąża. Powyższe przejęcia wpłynęły na zwiększenie mocy produkcyjnych oraz poprawę dostępności produktów dla docelowego klienta.
Strategia na lata 2016-2020
W nadchodzących latach wyniki grupy mają kontynuować wzrostowy trend. Ma to być możliwe dzięki działaniom już poczynionym, jak i tym, które zaplanowano na przyszłość. Spółka w ostatnich dniach zaprezentowała strategię na kolejne pięć lat, która zakłada dalszy rozwój.
Zgodnie z przyjętymi założeniami, w latach 2016-2020 grupa będzie realizowała jednocześnie koncepcję wzrostu rentownych przychodów oraz koncepcję doskonałości operacyjnej i efektywności kosztowej. Realizacja polityki wzrostu rentownych przychodów ma przyczynić się do regularnego zwiększania obrotów ze sprzedaży przy zakładanych marżach. Z kolei realizacja polityki doskonałości operacyjnej i efektywności kosztowej ma spowodować poprawę efektywności w kluczowych procesach biznesowych oraz ciągłą optymalizację kosztów.
W ramach przyjętego planu działania, ZPUE opracowało główne założenia strategiczne, do których należą:
• wzrost bądź utrzymanie udziałów w rynku krajowym w segmencie elektroenergetyki i rozwój sprzedaży w segmencie przemysłu oraz innych wytypowanych segmentach,
• budowa znaczącej pozycji rynkowej na wybranych rynkach zagranicznych oraz rozwój sprzedaży eksportowej na innych rynkach zagranicznych,
• rozwój i wdrożenie nowoczesnych produktów, rozwiązań i technologii,
• konsolidacja i rozwój grupy kapitałowej
• wysoka efektywność działania i doskonalenie zarządzania,
• doskonalenie kompetencji i rozwój kadr.
W wyniku powyższych założeń ZPUE zamierza osiągnąć wzrost wartości firmy i rentowności kapitału zaangażowanego, wysoką dynamikę rentowności przychodów ze sprzedaży oraz planowanych zysków, a także utrzymanie bezpieczeń-stwa finansowego grupy.
Realizacja strategii będzie możliwa m.in. dzięki kontynuacji inwestycji w kolejnych latach. Tylko w tym roku na ten cel grupa przeznaczy 56,4 mln zł (o 17,5 mln zł więcej niż w roku 2015). Najwięcej pochłonie zakup budynków i budowli (27,2 mln zł), zakup maszyn i urządzeń (11,7 mln zł), co znacznie zwiększy moce produkcyjne, oraz inwestycje w badania i rozwój.