Philips prezentuje system Indoor Positioning
Philips zaprezentował system oświetlenia Indoor Positioning, który pozwala na komunikowanie się sklepu z klientem za pośrednictwem inteligentnego oświetlenia LED. Technologia ta została już wdrożona w obiektach handlowych na Bliskim Wschodzie i w Europie.
Według firmy Philips, branża Retail to segment, w którym oświetlenie LED rozwija się najbardziej dynamicznie.
– W około 90% nowo powstających sklepów instaluje się oświetlenie LED. Wskaźnik ten odnosi się zarówno do rynku polskiego, jak i całego świata. Również istniejące sklepy chętnie przechodzą na oświetlenie typu LED. W Polsce współpracujemy w tym zakresie z wieloma sieciami handlowymi, m.in. z Biedronką, Careffourem czy Castoramą – podkreśla Bodan Rogala, prezes Philips Lighting CEE.
Zdaniem Bogdana Rogali, oświetlenie powierzchni handlowych przy wykorzystaniu technologii LED daje właścicielom sklepów nie tylko oszczędności w zużyciu energii elektrycznej, ale stwarza też wiele dodatkowych możliwości. Jedną z nich jest komunikacja z klientami za pomocą systemu Indoor Positioning autorstwa Philipsa.
Działanie systemu Indoor Positioning
System ten został właśnie zaprezentowany przez spółkę podczas tegorocznej edycji kongresu Poland & CEE Retail Summit w Warszawie. Indoor Positioning wykorzystuje zainstalowane w sklepie inteligentne oświetlenie LED, które za pośrednictwem specjalnej aplikacji umożliwia przekazywanie klientom informacji na ich smartfony. Przekaz dobierany jest na podstawie lokalizacji, w jakiej znajduje się w danym momencie kupujący. W wyniku komunikacji między aplikacją a oświetleniem, klient zyskuje dostęp do informacji i ofert specjalnych w sklepie.
Dzięki zintegrowanemu systemowi oświetlenia Indoor Positioning oraz mobilnej aplikacji, klienci z łatwością mogą odnaleźć produkty, których szukają, oraz otrzymać informacje o rabatach właściwych dla miejsca, w którym aktualnie się znajdują. Dla producentów artykułów sprzedawanych w danym sklepie oznacza to możliwość dotarcia do klienta z informacjami o produkcie bezpośrednio w momencie dokonywania wyboru.
Podstawą działania systemu jest transmitowanie danych o lokalizacji przez punkty świetlne poprzez modulację światła (technologia Visible Light Communication), która jest niewidzialna dla ludzkiego oka, ale czytelna dla aparatu smartfona. Po pobraniu aplikacji mobilnej kupujący może wyszukać produkty z listy zakupów z dokładnością do 30 cm. Przepływ danych odbywa się jednokierunkowo – jak podkreślają władze Philipsa, system oświetleniowy nie gromadzi jakichkolwiek danych osobowych z telefonów.
Pierwsze wdrożenia
Pierwsze projekty łączące zintegrowane oświetlenie z pozycjonowaniem wewnątrz pomieszczeń zostały zrealizowane na Bliskim Wschodzie i w Europie. Z nowatorskiej usługi Philipsa korzysta sieć handlowa aswaaq ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Dzięki zainstalowaniu opartej na oświetleniu LED technologii pozycjonowania wewnątrz pomieszczeń w supermarkecie Al Bada’a w Dubaju, aswaaq zużywa o 50% mniej energii na oświetlenie, redukuje koszty konserwacji, a także emisję dwutlenku węgla. Jednocześnie, klienci sieci korzystają z łatwej nawigacji po sklepie oraz z nowych usług na smartfony.
Podobne rozwiązanie wdrożył hipermarket Carrefour we francuskim mieście Lille. System ten zaimplementowano w sklepie o powierzchni 7,8 tys. m2.