Siemens zawiązuje sojusze z Airbus i Panasonic
W ostatnich tygodniach Siemens zawarł porozumienia o współpracy z firmami Airbus i Panasonic. Z pierwszą firmą niemiecki koncern chce pracować nad hybrydowymi napędami dla samolotów, z drugą rozwijać systemy automatyki dla branży elektronicznej.
Koncerny Siemens i Airbus podpisały w kwietniu porozumienie o wieloletniej współpracy w dziedzinie hybrydowego napędu elektrycznego dla samolotów. Zgodnie z przyjętym celem, partnerzy projektu chcą do 2020 roku zademonstrować wykonalność różnych hybrydowych elektrycznych systemów napędowych dla lotnictwa. Zespół badawczy pracujący nad powyższymi rozwiązaniami będzie liczył około 200 osób.
Firmy planują opracować prototypy hybrydowych napędów o mocach od kilkuset kilowatów do 10 MW i większych, które byłyby wykorzystywane m.in. w średniej wielkości samolotach, a także w helikopterach i bezzałogowych statkach powietrznych (dronach).
Według zapowiedzi Toma Endersa, prezesa Airbusa, zbudowanie samolotu z napędem hybrydowym zabierającego na pokład do 100 pasażerów jest możliwe do roku 2030.
Podpisane ostatnio porozumienie jest kontynuacją współpracy obu koncernów w obszarze napędów hybrydowych dla lotnictwa. Już w 2011 roku – wspólnie z austriacką spółką Diamond Aircraft – firmy zaprezentowały niewielki (jednoosobowy) hybrydowy samolot. Od tego czasu Siemens pracuje nad elektrycznym silnikiem do samolotu, który ma mieć pięć razy większą moc przy zachowaniu tej samej wagi. Z kolei Airbus gromadzi wiedzę operacyjną o samolotach z napędem elektrycznym od 2014 roku, przede wszystkim testując jednostkę E-Fan – dwuosobowy samolot elektryczny przeznaczony do szkolenia pilotów.
Współpraca z Panasonic
Również w kwietniu Siemens podpisał umowę o współpracy z japońskim koncernem Panasonic. W tym przypadku kooperacja będzie dotyczyła rozwiązań w zakresie automatyki dla branży elektronicznej.
Dotychczas Siemens i Panasonic pracowały nad koncepcjami automatyzacji i cyfryzacji produkcji niezależnie. W wyniku zawartego sojuszu, będą działać w tym obszarze wspólnie – począwszy od opracowywania indywidualnych linii produkcyjnych, poprzez tworzenie standardów obejmujących wszystkie procesy produkcyjne w fabrykach, jak i w całej firmie.
– Aby znacząco poprawić wydajność i jakość montażu elektroniki, zasadniczą sprawą jest połączenie wszystkich urządzeń od dowolnego dostawcy w celu kontroli całego zakładu produkcyjnego w czasie rzeczywistym – oznajmia Hiroyuki Aota, dyrektor Factory Solutions Bussines z Panasonic Corporation.
Z kolei przedstawiciele Siemensa podkreślają, że produkcja elektroniki ma przed sobą ogromy potencjał w zakresie cyfryzacji.
– Zintegrowane rozwiązania z dziedziny automatyki umożliwiają wyraźny wzrost zarówno pod względem wydajności, jak i jakości – oznajmia Antoni
S. Huber, szef działu Digital Factory w firmie Siemens.
Siemens
Siemens to jedna z największych firm technologicznych na świecie. Koncern jest obecny w ponad 200 krajach. Dzięki swoim technologiom jest aktywnym uczestnikiem procesów elektryfikacji, automatyzacji i digitalizacji w każdym obszarze życia. W roku obrotowym 2014/15 (zakończonym 30 września) Siemens wypracował 75,6 mld euro przychodów i 7,4 mld euro zysku netto.