Spółka córka TIM-u rozwija logistykę dla e-commerce
W należącym do niedawna do TIM-u centrum logistycznym w podwrocławskich Siechnicach trwa wyposażanie nowo wybudowanej hali. Od lipca operatorem centrum jest należąca do TIM-u spółka 3LP. Obiekt świadczy usługi dla spółki matki, szybko zdobywając nowych klientów z sektora e-handlu.
Od uroczystej inauguracji prac budowlanych do uzyskania pozwolenia na użytkowanie minęło 6,5 miesiąca. Powierzchnia obiektu wzrosła przez ten czas z 12 tys. do ponad 41,1 tys. m2. Czyni to 3LP jednym z największych centrów logistycznych w Polsce, oferującym zautomatyzowany outsourcing usług logistycznych podmiotom z sektora e-commerce.
200 tys. przesyłek miesięcznie
W nowej hali uruchomiono już strefę przyjęć. Trwa przygotowanie strefy konsolidacji. Zamontowano także docelową liczbę regałów paletowych. Do marca 2017 r. obiekt zostanie wyposażony w automatyczny magazyn pojemnikowy dostarczony przez niemieckiego dostawcę rozwiązań logistycznych –firmę SSI Schaefer.
– To pierwszy etap automatyzacji. W zależności od potrzeb mamy możliwość rozbudowy automatyki w kolejnych latach. W efekcie nasze centrum logistyczne będzie mogło miesięcznie wysyłać nie 70-80 tys. przesyłek, jak przed rozbudową, lecz nawet ponad 200 tys. – wylicza Maciej Posadzy, prezes 3LP, a wcześniej członek zarządu i dyrektor ds. operacyjnych TIM.
Inwestycja wynikająca ze zmiany modelu biznesowego
Rozbudowa centrum to przede wszystkim efekt zmiany modelu biznesowego TIM. Firma, która przez ponad ćwierć wieku rozwijała ogólnopolską sieć hurtowni elektrycznych, w lipcu 2013 r. postawiła na handel online. Obecnie już ponad 70% obrotów pochodzi z e-commerce, a roczne przychody ze sprzedaży w ciągu dwóch lat wzrosły o ponad 50% (z 383 po 2013 do 576 mln zł po 2015 r.).
Dynamiczny rozwój przełożył się na zwiększone zapotrzebowanie na powierzchnię magazynową. Jednocześnie TIM postanowił wykorzystać zdobyte przez ostatnie lata know-how.
– 3LP jako wydzielony z TIM operator logistyczny ma za zadanie świadczyć usługi nie tylko dla TIM-u, ale i dla klientów zewnętrznych działających na rynku e-commerce. Obserwujemy duże zainteresowanie naszą ofertą. Kilka umów już podpisaliśmy, kolejne negocjujemy – dodaje Maciej Posadzy.
Wysyłki do całej Europy
Centrum Logistyczne 3LP obsługuje już pierwszych zewnętrznych klientów, m.in. sieć sklepów odzieżowych prowadzącą sprzedaż także online – w zakresie obsługi zwrotów z wymiany kolekcji oraz magazynu reklamacyjnego. Już wkrótce zostanie wyłącznym partnerem jednego z portali obsługujących w zakresie logistyki małe e-sklepy.
3LP SA umożliwia ekspresowe dostawy nie tylko na terenie Polski, ale i całej Europy. Jednak z uwagi na swoje położenie geograficzne, w przypadku klientów zagranicznych, firma nastawia się przede wszystkim na podmioty niemieckie. Trwa dopracowywanie kilku umów właśnie z klientami z tego kraju.
– Zakładam, że do końca 2017 roku w pełni zagospodarujemy przestrzeń całego obiektu. Od liczby i potrzeb klientów zewnętrznych uzależniony będzie także wzrost zatrudnienia w naszym centrum – podsumowuje Maciej Posadzy.