Polskie technologie energetyczne na Targach w Hannowerze
Rozpoczęły się Targi Innowacyjnych Technologii Przemysłowych Hannower Messe 2017, jedna z najważniejszych na świecie imprez branżowych związanych z przemysłem i robotyką. W strefie SciTech Poland, prezentowane są technologie opracowane przez polskie ośrodki akademickie, w tym z obszaru energetyki. Hasłem targów Hannover Messe 2017 jest „Integrated Industry – Creating Value”.
Jedną z wyróżniających się stref na targach Hannover Messe Strefa SciTech Poland, w całości poświęcona technologiom tworzonym przez polski sektor akademicki. Autorami prezentowanych na Hannover Messe innowacji są zespoły badawcze z uczelni i instytutów naukowych, studenci – laureaci projektu. Poniżej prezentujemy kilka wybranych projektów.
Politechnika Wrocławska pokazała energooszczędne silniki synchroniczne z magnesami trwałymi o rozruchu bezpośrednim. Projekt dotyczy konstrukcji energooszczędnych silników synchronicznych wzbudzanych magnesami trwałymi w pełnym zakresie mocy znamionowych, tj. od 0,750 do 1600 kW. Silniki te, niezależnie od obciążenia, mają współczynnik sprawności około 98,3 proc. i współczynnik mocy około 1. Przystosowane są do bezpośredniego rozruchu i mogą być instalowane w miejsce powszechnie stosowanych silników indukcyjnych. Silniki przeszły już badania przemysłowe, wykonano również już prototypy wdrożone do eksploatacji.
Centrum Innowacji Akademii Morskiej w Szczecinie przedstawiło skalowalny, wielomodułowy i mobilny kombajn do pozyskiwania energii z fal morskich. Jest to urządzenie złożone z identycznych modułów, niewymagające trwałego połączenia z dnem ani z lądem, wykorzystujące wzajemne ruchy unoszących się na falach pływaków i sumujące energię tego ruchu. Specyficzny układ pływaków i dynamiczne przełączanie połączeń między nimi sprawiają, że długość kombajnu jest niemal nieograniczona, a jego efektywność pozostaje optymalna, niezależnie od wysokości fal. Konstrukcja większych macierzy następuje przez dołączanie kolejnych modułów.
Tramwaj Indywidualny – to pojazd elektryczny, działający w oparciu o system PRT składający się z 4-5 osobowych pojazdów autonomicznych i poruszający się po lekkiej infrastrukturze torowej lub korzystający z toru wirtualnego na jezdni. System działa door to door, a zatem między przystankiem początkowym, a końcowym nie ma przystanków pośrednich. Tramwaj powstał na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej.
Mobilny Robot Pirotechniczny PIAP GRYF – wykorzystywany do rozpoznania terenu i miejsc trudnodostępnych. Robot jest w stanie dokonać m.in. inspekcji i rozpoznania terenu lub obiektu przed przystąpieniem do akcji, przetransportować obiekt o masie do 15 kg, zneutralizować niebezpieczny ładunek oraz nasłuchiwać rozmowy w bezpośrednim otoczeniu, a także pokonać nierówności terenu i przeszkody o kącie nachylenia do 45o. Autorem urządzenia jest Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów.
15-milimetrowy mikrorobot – naśladuje sposób poruszania się gąsienicy oraz jest napędzany i kontrolowany za pomocą światła. Poza zdolnością przesuwania się po płaskim podłożu oraz wspinania się po nachyleniach, mikrorobot jest w stanie przesuwać ładunki o wadze aż dziesięciokrotnie większej niż własna. Monolityczny robot powstał na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, przy użyciu inteligentnych materiałów nowej generacji.