Medcom wyprodukował już 150 napędów do e-autobusów
W lutym Medcom wyprodukował 150 napęd do autobusów elektrycznych, a do końca tego roku chce tę liczbę jeszcze podwoić. Dzięki współpracy z firmą Solaris, która jest najważniejszym partnerem biznesowym spółki w tym segmencie rynku, Medcom należy do ścisłej czołówki największych producentów napędów do e-busów w Europie.
Autobusy elektryczne wyposażone w rozwiązania produkcji Medcom poruszają się już w kilkunastu miastach w Polsce, a także kilku krajach europejskich, w tym m.in. w Niemczech, Włoszech, Rumunii, Belgii, Hiszpanii, Francji oraz w państwach skandynawskich. Niebawem, dzięki realizowanym właśnie kontraktom ich lista będzie jeszcze dłuższa.
– Oferujemy rozwiązania energoelektroniczne dla wszystkich pojazdów elektrycznych funkcjonujących w transporcie publicznym, a przede wszystkim dla pojazdów szynowych. Jednak rynek autobusów elektrycznych, z uwagi na dużą dynamikę wzrostu, na pewno staje się dla nas coraz atrakcyjniejszy. To szansa na dywersyfikację portfela produktów, a co za tym idzie gwarancja szybszego rozwoju i bezpieczeństwa. Medcom jest już obecny na pięciu kontynentach i w ponad 30 krajach. Chcemy to wykorzystać, dlatego poszukujemy nowych rynków zbytu i alternatywnych kanałów sprzedaży. Aktywizujemy się w krajach, gdzie jesteśmy już rozpoznawalni dzięki zrealizowanym wcześniej projektom kolejowym czy tramwajowym. Zabiegamy o kontrakty, budujemy rynek zbytu i zbieramy deklaracje zakupowe, a pierwsze samodzielne kontrakty autobusowe już realizujemy, m.in. w Stanach Zjednoczonych i Turcji – mówi Piotr Wroński, wiceprezes zarządu Medcom.
Medcom rozpoczął prace nad własnym napędem autobusowym w 2013 roku, bazując na doświadczeniach w produkcji napędów do innych typów pojazdów elektrycznych. Pierwszy seryjny produkt tego typu dla e-busów opuścił warszawską fabrykę w roku 2014. W ciągu kolejnych lat oferta Medcom została rozszerzona o nowe produkty. Teraz firma oferuje całą gamę rozwiązań dla rynku autobusowego – napędy dla układów z silnikiem centralnym oraz silnikami w piastach, falowniki napędowe zintegrowane z przetwornicami pomocniczymi w technologii węglika krzemu (SiC) oraz ładowarki baterii do e-busów i stacje ładujące. W ubiegłym roku Medcom dostarczył do Jaworzna pierwsze w Polsce ładowarki, w których wykorzystano komponenty wykonane w technologii SiC.