Zalety wielobranżowości na przykładzie firmy Onninen
Onninen to sieć hurtowni, która oferuje zarówno wyroby elektrotechniczne, jak i rozwiązania z branży instalacyjnej. O zaletach funkcjonowania w obu segmentach rynku, płynących z tego tytułu synergiach, a także o rozwoju Grupy Kesko – właściciela firmy – opowiada Romuald Wojda, dyrektor operacyjny i wiceprezes Zarządu Onninen Polska.
Firma Onninen specjalizuje się w hurtowej dystrybucji materiałów elektrotechnicznych, jak również wyrobów z branży instalacyjnej. Jakie są podstawowe zalety wielobranżowości w porównaniu do dystrybutorów działających tylko w jednej z powyższych z branż?
– Zgadza się – jesteśmy jedyną firmą na rynku polskim, która oferuje zarówno asortyment elektrotechniczny, jak również hydrauliczny, grzewczy, wentylacyjny i klimatyzacyjny. To bez wątpienia daje nam przewagę na rynku lokalnym, np. w obsłudze inwestycyjnej i w sektorze publicznym. Inwestorzy w tych segmentach często potrzebują pełny asortyment materiałów technicznych pod daną inwestycję i współpraca z jednym dostawcą jest dla nich bardziej komfortowa i zwyczajnie szybsza. W czasach, kiedy czas staje się największym dobrem luksusowym, sprawna obsługa wysuwa się na podium wśród czynników konkurencyjności. W przypadku współpracy z Onninenem wystarczy jeden telefon lub jedno zamówienie w naszym sklepie internetowym, aby pełna gama produktów technicznych dojechała do klienta we wskazanym czasie i pod wskazany adres. Pamiętać należy jednak, że wielobranżowość to jednocześnie większa kompleksowość prowadzonego biznesu – różne kategorie wymagają jednak innego podejścia w kwestii obsługi klientów, współpracy z dostawcami, logistyki, itp.
Ekspozycja produktów w marce własnej Onnline
– Jakie synergie i w jakich obszarach występują w wyniku funkcjonowania firmy w wymienionych wyżej segmentach rynku?
– Onninen integruje specjalistów wielu branż technicznych. Nie tylko oferujemy szeroką gamę produktów, ale również pomagamy naszym klientom zdobywać nowe doświadczenia i wspieramy rozwój ich działalności. Wszystko to w oparciu o wielokanałowość. Udostępniamy naszym partnerom rozmaite formy kontaktów biznesowych: stacjonarne oddziały, samoobsługowe hurtownie Onninen Express, rozwiązania e-commerce, doradztwo techniczne i projektowe. Efekt synergii zauważamy w obszarze procesu sprzedaży, ale również we współpracy z naszymi dostawcami, którym pomagamy dotrzeć z ich produktami w miejsca, które nie są dla nich oczywiste i intuicyjne. Jeśli już mowa o dotarciu z produktami w różne miejsca – kolejnym obszarem z zauważalną synergią jest logistyka. Warto też pamiętać, że oprócz szerokiego wachlarza produktów, Onninen jest częścią Grupy Kesko, a to wzbogaca nas lokalnie o najlepsze i ugruntowane praktyki handlowe, przyczyniając się tym samym do efektu synergii w kluczowych obszarach działalności na rodzimym rynku polskim.
– Jakie czynniki kształtują koniunkturę w branży elektrotechnicznej i instalacyjnej?
– Koniunktura w obu branżach związana jest niewątpliwie z kondycją gospodarczą i ekonomiczną, które przekładają się na liczbę realizowanych inwestycji i finansowanie. Sprzedaż w branży elektrotechnicznej jest bardziej przewidywalna w skali roku.
Branża instalacyjna podlega natomiast większej sezonowości z uwagi na prace instalacyjne na tzw. świeżym powietrzu i związane z tym konkretne wymagania odnośnie warunków atmosferycznych. Chociaż w ostatnich latach generalnie zauważalne jest wypłaszczenie sezonowości.
Jadna z sieci samoobsługowych hurtowni Onninen Express, Łódź ul. Brukowa 11
– Przychody z elektrotechniki i branży instalacyjnej od lat w firmie Onninen rozkładają się prawie po połowie z lekką przewagą tej drugiej. Czy to świadoma polityka firmy i czy w najbliższych latach można spodziewać się zmian w strukturze sprzedaży?
– Zależy nam na systematycznym i równomiernym rozwoju obu branż. To wyróżnia nas na tle konkurencji i chcemy kontynuować ten trend, ale w ścisłym powiązaniu z właściwą i efektywną segmentacją rynku. To na tym skupiamy naszą uwagę, ponieważ chcemy, aby nasi klienci mieli najlepsze doświadczenia zakupowe i więcej czasu na prowadzenie swojej działalności. Dlatego oferujemy serwis i usługi dopasowane do ich potrzeb, a żeby tak mogło się stać musimy stale poddawać rynek uważnym analizom, elastycznie reagować na zachodzące zmiany i dostosowywać do nich naszą strukturę sprzedaży. Naszym celem jest jak najlepsze odpowiadanie na potrzeby naszych klientów.
Onninen oferuje szybką dostawę we wskazane miejsce
– Jaką grupę klientów w firmie Onninen stanowią odbiorcy zaopatrujący się jednocześnie w wyroby elektrotechniczne i instalacyjne?
– Nie jest to duża grupa. Zdecydowanie przodują w tym zakresie duże firmy budowlane i publiczne. Sektor instalatorów jest bardziej mobilny i nieco mniej przewidywalny, jeśli chodzi o zapotrzebowanie asortymentowe. Generalnie na rynku zauważa się budowanie specjalizacji w wybranych obszarach – nie dotyczy to tylko podziału na elektrykę i hydraulikę, ale również zejście ze specjalizacją jeszcze głębiej.
– Czy w najbliższych latach Onninen zamierza nadal funkcjonować w oparciu o obecny model biznesowy, czy może – w związku z przynależnością od ponad dwóch lat do Grupy Kesko – planowane są jakieś modyfikacje biznesu?
– Grupa Kesko pojawiła się na rynku polskim wraz z zakupem Onninena i w przeciwieństwie do pozostałych krajów, w których prowadzi swoją działalność, nie miała tu wcześniej swoich struktur handlowych. Dlatego uważnie przygląda się i poznaje lokalną specyfikę, aby w przyszłości jak najlepiej wykorzystać swoje zasoby i know-how. Kesko z pewnością będzie wspierać nasz lokalny rozwój, co może niepokoić czujną konkurencję – rozumiemy to. Będziemy elastycznie reagować na potrzeby rynku. Oczywiście to klient i jego potrzeby będą zawsze w centrum naszego zainteresowania.