Sesto wyposaży pociągi PKP Intercity w liczniki energii
PKP Intercity podpisało z firmą Sesto wartą 5,8 mln zł umowę na dostawę, montaż i uruchomienie liczników energii elektrycznej prądu stałego w elektrycznych pojazdach trakcyjnych spółki. Pozwoli to przewoźnikowi płacić za realne zużycie energii, poprawić efektywność jazdy oraz wykazać, ile energii oddaje do sieci.
Umowa podpisana przez PKP Intercity dotyczy łącznie 370 liczników – przewoźnik zdecydował się na zakup 316 urządzeń, ale zagwarantował sobie opcję zwiększenia zlecenia o kolejne 54 sztuki. W takim przypadku wartość kontraktu, w pełni sfinansowanego ze środków własnych, wzrosłaby do 6,7 mln zł.
Najwięcej, bo aż 137 liczników, zostanie zainstalowanych w lokomotywach EP07. Urządzenia trafią także m.in. do lokomotyw EU07 i EP09 oraz do wszystkich pojazdów Dart i Flirt3 we flocie PKP Intercity. Urządzenia mają być zamontowane w ciągu 12 miesięcy od podpisania kontaktu. Ten zakłada również świadczenie przez firmę Sesto usług serwisowo-utrzymaniowych układów pomiarowo-rozliczeniowych przez okres 48 miesięcy od przekazania ich do eksploatacji.
Montaż liczników pozwoli PKP Intercity na poprawę efektywności operacyjnej w zakresie gospodarki energetycznej. Otrzymane przez przewoźnika dane o faktycznym zużyciu energii pozwolą na zracjonalizowanie jej wykorzystywania.
Do tej pory zużycie prądu przez elektryczne pojazdy trakcyjne nieposiadające liczników było obliczane na podstawie prognoz opartych na wielkości wykonanej pracy przewozowej. Dzięki instalacji liczników, w które będą wyposażone także nowo zamówione lokomotywy Griffin, PKP Intercity będzie mogło płacić Operatorowi Systemu Dystrybucyjnego i sprzedawcy energii elektrycznej za faktyczne, a nie prognozowane zużycie energii, co oznacza oszczędności rzędu nawet kilku procent w skali roku. Ponadto liczniki będą nie tylko wskazywały faktyczny poziom zużycia energii, lecz także ile tej energii dany pojazd może oddać do sieci trakcyjnej. Elektryczne zespoły trakcyjne Dart i Flirt3, które zostaną wyposażone w liczniki, dysponują systemem odzyskiwania energii wytworzonej podczas hamowania.
Liczniki zapewnią PKP Intercity precyzyjną informację o tym, które składy i na których trasach generują największe zużycie energii elektrycznej. To z kolei ma pomóc we wprowadzeniu kolejnych rozwiązań wpływających na większą energooszczędność jazdy (np. szkolenia dla maszynistów w efektywniejszym prowadzeniu pojazdów).