Apator ze wzrostem obrotów i niższym zyskiem
Po dziewięciu miesiącach tego roku przychody Grupy Apator zwiększyły się o 7,2%. Wyższe obroty wypracowano zarówno w kraju (+3,4%), jak i zagranicą (+11,6%). Zysk netto po trzech kwartałach 2019 wyniósł 45,4 mln zł, co oznacza spadek rok do roku o 16,5%.
W trzecim kwartale przychody ze sprzedaży Grupy Apator osiągnęły poziom 220,5 mln zł, co oznacza wzrost rok do roku o 7,8%, głównie za sprawą zwiększonych przychodów kwartał do kwartału w segmencie Gaz, zarówno w kraju, jak i w eksporcie oraz wysokiej dynamiki sprzedaży krajowej w segmencie Woda i Ciepło. Poza segmentem Gaz, który zanotował poprawę rentowności na wszystkich poziomach wyników w efekcie wysokiego wzrostu sprzedaży (zwiększenie obrotów o 55,4% kwartał do kwartału), pozostałe segmenty operacyjne w omawianym okresie osiągnęły nieco słabsze wyniki. To efekt m.in. wymagającej sytuacji rynkowej, presji ze strony konkurencji oraz kosztów – głównie płac – i spadających cen wyrobów. Ponadto, w rezultacie sprzedaży mniej korzystnego miksu produktowego (przy jednocześnie wyższych kosztach wytworzenia), marże zysków na poszczególnych poziomach skonsolidowanego rachunku wyników ukształtowały się poniżej oczekiwań.
Wyniki po trzech kwartałach
W ujęciu narastającym, po dziewięciu miesiącach 2019 roku grupa umocniła swoją pozycję na rynku dzięki wzrostowi przychodów ze sprzedaży o 7,2%, w efekcie poprawy sprzedaży produktów i usług w segmentach Gaz oraz Woda i Ciepło. Przychody w segmencie Energii Elektrycznej zostały utrzymane na zbliżonym poziomie rok do roku – mimo trudnej sytuacji rynkowej.
– Sektor energetyczny jest obszarem silnie uregulowanym, podlegającym dynamicznym zmianom technologii, fluktuacjom na rynku surowców i materiałów oraz silnej presji cenowej, zwłaszcza ze strony producentów azjatyckich. Na działalności grupy istotnie waży także kondycja klientów z obszaru utilities – słabsze wyniki spółek energetycznych przekładają się na zmniejszenie popytu, przesunięcia w harmonogramach realizacji zamówień oraz niższy poziom inwestycji w infrastrukturę sieci, nowe technologie i innowacje – oznajmia Mirosław Klepacki, prezes Apatora.
W okresie od stycznia do września 2019 zysk netto wyniósł 45,4 mln zł, co w porównaniu z 54,3 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 16,5%.
Sprzedaż w poszczególnych segmentach
W ciągu dziewięciu miesięcy tego roku w segmencie Energia Elektryczna grupa zanotowała wzrost sprzedaży o 3,3% do 279,6 mln zł. Wiązał się on z wyższymi obrotami w linii liczników energii elektrycznej, zarówno w eksporcie, jak i na rynku krajowym. W eksporcie wzrost wyniósł 27% rok do roku dzięki m.in. dużym dostawom liczników elektronicznych na rynek niemiecki oraz liczników indukcyjnych na rynki belgijski i austriacki. W Polsce dynamika przychodów osiągnęła poziom 10% w wyniku większej sprzedaży liczników energii elektrycznej oraz realizacji usług energetycznych na rzecz kluczowych OSD przy jednocześnie niższej sprzedaży w pozostałych liniach biznesowych.
W segmencie Gaz odnotowano zdecydowany wzrost (o 29%) w wyniku zarówno wyższego eksportu (o 26% – duże dostawy gazomierzy inteligentnych do Holandii, Wielkiej Brytanii oraz Belgii, a także gazomierzy z liczydłem mechanicznym na rynek niemiecki), jak i zdecydowanie wyższej sprzedaży w kraju (wzrost o 46% wynikający ze sprzedaży gazomierzy mieszkaniowych z liczydłem mechanicznym w ramach kontraktu z Polską Spółką Gazownictwa).
Segment Woda i Ciepło odnotował wzrost o 4,7%. Tu poprawa wynika z wyższej o 16% sprzedaży krajowej m.in. dzięki realizacji dużych dostaw wodomierzy z nakładkami radiowymi do spółdzielni mieszkaniowych oraz wodomierzy domowych dla przedsiębiorstw komunalnych i firm wodociągowych) przy równoczesnym obniżeniu poziomu eksportu.
Korekta prognoz
W dniu 6 listopada zarząd Apatora poinformował o szacunkowych wynikach, które grupa planuje osiągnąć w 2019 roku. Skorygowane plany zakładają wypracowanie 877 mln zł przychodów i 67 mln zł zysku netto. Wcześniejsza prognoza mówiła o obrotach na poziomie 880-920 mln zł i wyniku netto w przedziale 72-75 mln zł.
– Nasze oczekiwania w odniesieniu do wyników finansowych 2019 roku były większe. Niemniej, wzrost sprzedaży Grupy Apator, wobec obecnych, wymagających uwarunkowań biznesowych, jest dowodem ugruntowanej pozycji spółki na rynku i efektem długoletniej pracy oraz trwałych relacji z klientami. Jednocześnie wobec rosnących kosztów pracy i spadających marż, które znacząco wpływają na obniżenie rentowności grupy, wdrażamy inicjatywy strategiczne (m.in. nowe technologie komunikacyjne) oraz realizujemy działania optymalizacyjne, które pozwolą nam zwiększać skalę działania, przy jednoczesnej poprawie efektywności i obniżaniu kosztów działalności m.in. poprzez automatyzację i robotyzację procesów, a także konsolidację działań i spółek w ramach segmentów. Tu przykładem może być połączenie spółek Apator Elkomtech i Apator Control – podsumowuje prezes Apatora.