One-offy obniżyły wynik Apatora
Po ponad 4-procentowym wzroście Grupa Apator wypracowała w ubiegłym roku ponad 878 mln zł przychodów – blisko połowę (47%) stanowiła sprzedaż na rynkach zagranicznych. Zysk netto skurczył się o jedną piątą do poziomu 56 mln zł. Na słabszy wynik znaczący wpływ miały zdarzenia o charakterze jednorazowym.
W 2019 roku Apatorowi nie sprzyjała sytuacja rynkowa w Polsce, niemniej jednak grupa wygenerowała przychody ze sprzedaży wyższe niż w 2018 roku. Krajowy sektor energii i paliw zmniejszył skalę prowadzonych inwestycji w sieci elektroenergetyczne, co przełożyło się na wyniki przedsiębiorstw dostarczających rozwiązania dla energetyki. Jednocześnie, zarząd grupy podjął szereg działań, aby zminimalizować negatywny wpływ na wyniki finansowe pozostałych czynników, takich jak wysoka presja na ceny i marże czy sytuacja na rynku pracy. Apator dostosował działalność operacyjną do bieżącej sytuacji, dywersyfikując rynki i aktywnie poszukując klientów poza Polską, co w efekcie przełożyło się na 9-procentowy wzrost eksportu, głównie do krajów Unii Europejskiej (z dominującym znaczeniem rynków brytyjskiego, holenderskiego, niemieckiego, belgijskiego i czeskiego). Istotnym kierunkiem eksportowym była także Rosja oraz Ukraina. Rozwiązania Grupy Apator trafiły w ubiegłym roku także do odleglejszych regionów świata np. Korei Południowej, Izraela czy Brazylii.
Grupa wypracowała 378,1 mln zł przychodów w segmencie Energia Elektryczna (-2%), 256,8 mln zł w segmencie Woda i Ciepło (-0,6%) i 243,5 mln zł w segmencie Gaz (+33%). W sumie przychody wyniosły 878,3% (+4,1%), w tym 465,8 mln zł w kraju (+0,1%) i 412,5 mln zł na rynkach zagranicznych (+8,9%). Grupa zamknęła ubiegły rok zyskiem netto na poziomie 56 mln zł, o 21% niższym niż rok wcześniej. Znaczący wpływ na obniżkę wyniku netto miały zdarzenia o charakterze jednorazowym – rozliczenie projektów w segmencie Woda i Ciepło i utworzenie rezerwy na naprawy gwarancyjne w segmencie Energii Elektrycznej. Nie bez znaczenia były także spadki cen w wyniku presji konkurencji, mniej korzystna struktura sprzedaży oraz wzrost kosztów TKW (techniczny koszt wytworzenia), w tym wzrost kosztów wynagrodzeń.