TIM rósł w 2019 roku dwa razy szybciej niż branża
TIM w ubiegłym roku wypracował 890 mln zł skonsolidowanych przychodów i blisko 800 mln zł jednostkowych. To odpowiednio o 7,2% i 6,2% więcej niż w 2018 roku, a także najwięcej w historii spółki. Roczna dynamika wzrostu obrotów TIM-u była ponad dwukrotnie wyższa niż branży dystrybucji artykułów elektrotechnicznych. Zysk netto spółki urósł o 122,4% do 22,7 mln zł.
Rok 2019 po raz kolejny był rokiem rekordów w obszarze sprzedaży TIM. Oprócz wzrostu obrotów spółka zanotowała także najwyższą w historii liczbę zamówień złożonych online (niemal 461 tys.) czy liczbę klientów (ponad 30,9 tys.).
– To oczywiście efekt rekordowego grona klientów, intensywnych działań prosprzedażowych, czy rozwoju oferty produktowej . W sporej części wiąże się to z rozwojem alternatywnych modeli handlu (dropshipping, marketplace, B2B2C), wskazanych w ogłoszonej przed rokiem strategii średnioterminowej TIM na lata 2019-2021 – podkreśla Krzysztof Folta, prezes TIM-u.
Trendy w e-commerce B2B
Marketplace’y to jeden z najważniejszych trendów rozwoju e-commerce B2B. Z szacunków brytyjskiej firmy badawczo-konsultingowej iBe TSD wynika, że wartość światowych zakupów w marketplace B2B wyniesie około 3,6 bln USD w 2024 roku (w 2018 było to około 680 mld USD), przy czym wartość całego rynku e-commerce B2B do 2024 roku powinna wzrosnąć do blisko 12 bln USD. Do 2024 roku marketplace’y B2B będą więc odpowiadać za 30% światowej sprzedaży B2B.
Władze spółki – obserwując światowe trendy rozwoju e-commerce B2B – są przekonane o słuszności swojej decyzji udostępnienia platformy TIM.pl nowym sprzedawcom (klientom, jak i nowym dostawcom). Tym sposobem na TIM.pl realizowana jest sprzedaż produktów oferowanych bezpośrednio z ich magazynów – w modelu dropshippingowym, który w całym minionym roku, zgodnie z przyjętą strategią, był systematycznie rozwijany.
Poprawa współczynników w sprzedaży online
Ponad 70% przychodów ze sprzedaży – zarówno w TIM-ie, jak i grupie – wygenerował kanał online. Współczynnik konwersji (liczba sesji, która zakończyła się dokonaniem transakcji) na TIM.pl wzrósł w 2019 roku do 4,62% (z 4,51% w 2018 roku) i jest wyższy od średniej dla branży e-commerce B2B, specjalizującej się w sprzedaży urządzeń elektrycznych (2,43%).
– Rok 2019 to także czas najlepszych w historii wskaźników odzwierciedlających odbiór naszej oferty e-commerce, dostępnej na TIM.pl. Poprawie uległy bowiem także dwa inne parametry opisujące zachowanie użytkowników na TIM.pl. Średni czas pojedynczej wizyty wyniósł 8 minut i 49 sekund, a więc niemal 8% więcej niż w 2018 roku (8 minut i 10 sekund). Z kolei wskaźnik odrzuceń, pokazujący odsetek użytkowników wychodzących ze strony bez interakcji z nią, obniżył się z 21,40% w 2018 roku do 20,92% w 2019 roku. Warto zwrócić uwagę, że średni współczynnik odrzuceń dla całej branży e-commerce jest ponad dwukrotnie wyższy i wynosi 47,85% – podkreśla Piotr Nosal, członek zarządu i dyrektor handlowy TIM.
Jak wynika z raportu Proces zakupowy w B2B: wyzwania, trendy, inspiracje, opracowanego przez e-point i Mobile Institute, rynek e-commerce B2B rośnie nawet czterokrotnie szybciej niż B2C, a klienci B2B wydają na zakupy w internecie blisko dziesięć razy więcej niż klienci z obszaru B2C, czyli konsumenci.
– Te dane potwierdzają, że zmiana modelu biznesowego i postawienie niemal siedem lat temu na e-commerce, było słuszną decyzją, z której efektów będziemy cieszyć się także w przyszłości. Rozwój alternatywnych modeli sprzedaży, oczywiście online, pozwala nam na dalszy, dynamiczny rozwój. Dzięki nim wytyczamy też nowe kierunki w całej branży elektrotechnicznej, czego dowodem jest dwukrotnie wyższa dynamika obrotów niż firm zrzeszonych w SHE – Związku Pracodawców Dystrybucji Elektrotechniki (+6,2% vs +2,9% rdr.) – podkreśla Krzysztof Folta.
Warto podkreślić, że w pierwszym kwartale tego roku dysproporcje między TIM-em, a rynkiem dystrybucji elektrotechniki jeszcze bardziej się powiększyły. TIM zakończył pierwszy kwartał wzrostem obrotów o 12,9% (do blisko 2016 mln zł). Branża, zgodnie z informacjami SHE, zanotowała niewielki spadek – o 0,2%.
Zysk netto spółki ponad dwa razy większy
TIM zanotował w 2019 roku 22,7 mln zł zysku netto, co oznacza wzrost o 122,4% w porównaniu z rokiem 2018 (10,2 mln zł). To efekt najwyższych w historii przychodów ze sprzedaży, wzrostu marży brutto oraz utrzymania dynamiki wzrostu kosztów operacyjnych poniżej dynamiki wzrostu przychodów (4,4% wobec 6,2%). W efekcie TIM zakończył rok z EBITDA (zysk z działalności operacyjnej, powiększony o koszty amortyzacji) wyższą o 108,7% w porównaniu z 2018 r. (35,8 mln zł vs 17,2 mln zł). Również na poziomie skonsolidowanym Grupa TIM wypracowała solidny wynik netto. Sięgnął on niemal 19,6 mln zł (+29,6%), a dynamika wzrostu kosztów operacyjnych była niższa od dynamiki przychodów. W konsekwencji EBITDA grupy osiągnęła rekordowy poziom ponad 53 mln zł (+70,6%).
3LP blisko realizacji celu strategicznego
Po raz pierwszy w historii Grupy TIM udział spółki dominującej w skonsolidowanych przychodach spadł poniżej 90% – do 89,7%. To w głównej mierze zasługa logistycznej spółki 3LP.
– Dynamiczny rozwój 3LP przełożył się wzrost przychodów grupy z tytułu sprzedaży usług logistycznych do blisko 27 mln zł, a więc o 87% więcej niż w 2018 roku. Miniony rok to dla 3LP m.in. czas rozpoczęcia operacyjnej realizacji kontraktu z IKEA – komentuje Piotr Tokarczuk. Stale rośnie udział klientów zewnętrznych (spoza Grupy TIM) w obszarze usług logistycznych realizowanych przez 3LP. W 2019 roku wyniósł on 39,1%, zaś w samym drugim półroczu – 44%. Jeden z głównych celów strategicznych, który zakłada osiągnięcie przez 3LP udziału przychodów z klientów zewnętrznych na poziomie 50%, jest zatem bliski realizacji. Dynamika wzrostu obrotów Rotopino.pl jest zbliżona do poziomu TIM i całej grupy (+ 6,8%). Spółka zakończyła rok 2019 zyskiem netto na poziomie 466 tys. zł (+253%). Te wzrosty to również rezultat synergii operacyjnej i sprzedażowej wewnątrz grupy. Oferta asortymentowa Rotopino.pl dostępna jest na zasadzie dropshippingu na TIM.pl, oferta TIM-u zaś na platformie Narzedzia.pl, a obsługę logistyczną spółki zapewnia 3LP.