Rexel: spadki sprzedaży o 28% na początku kwietnia
Rexel opublikował raport kwartalny, w którym oprócz wyników za okres styczeń-marzec, pokazał jak zmieniała się sprzedaż w pierwszych dwóch tygodniach kwietnia. Początek drugiego kwartału przyniósł spadki sprzedaży na poziomie 28%.
W pierwszym kwartale grupa wypracowała ponad 3,22 mld euro przychodów, co oznacza spadek rok do roku o 3,3%. Największe spadki Rexel zanotował w regionie Azji i Pacyfiku (-8,3%), na co wpływ miał drastyczny spadek w Chinach (-24,4%) – kraju, w którym rozpoczęła się epidemia koronawirusa. W Europie spadek był na poziomie -1,5%, a w Ameryce Północnej korekta wyniosła -4,8%.
– Rexel miał dobry początek roku 2020 dzięki solidnemu wzrostowi sprzedaży. Zmieniło się to gwałtownie w połowie marca wraz z rozprzestrzenieniem się pandemii COVID-19 na praktycznie wszystkie rynki, na których działamy. Szybko wdrożyliśmy środki kryzysowe, aby chronić naszych pracowników, nasze relacje z klientami i dostawcami, a także całą firmę. Nasze plany ciągłości działania utrzymują funkcjonowanie naszych oddziałów i centrów dystrybucji przy zachowaniu wszelkich niezbędnych środków społecznego dystansu i środków sanitarnych. Podjęliśmy również zdecydowane działania w celu dostosowania kosztów operacyjnych, zachowania środków pieniężnych i ochrony płynności – informuje Patrick Berard, prezes Rexela.
Wpływ pandemii COVID-19 widać szczególnie w wynikach z marca i pierwszej połowy kwietnia:
- pierwszy tydzień marca: sprzedaż rosła o 6,3% rok do roku,
- drugi tydzień marca: przychody spadły nieznacznie – o 0,6%,
- trzeci tydzień marca: spadek obrotów o 12%,
- czwarty tydzień marca: przychody zmniejszyły się już o 27,8%,
- pierwszy tydzień kwietnia: spadek sprzedaży o 25,6%,
- drugi tydzień kwietnia: obroty mniejszy o 30,1%.
Przychody w pierwszych dwóch tygodniach kwietnia spadły rok do roku aż o 27,7%. Największy spadek (37%) odnotowano w Europie (na rodzimym, francuskim rynku było to -59,8%), w Ameryce Północnej korekta wyniosła 21,5%, natomiast w regionie APAC sprzedaż była niższa tylko o 0,4%. W tym ostatnim przypadku pozytywny wpływ na wynik miała rosnąca sprzedaż w powracających do normalności Chinach.