Rekordowa sprzedaż i nowa strategia Grupy Grodno
Grupa Grodno pokazała bardzo dobre wyniki za pierwszą połowę roku obrotowego. Wzrost sprzedaży rdr. wyniósł 15%. Pod względem obrotów było to najlepsze półrocze w historii przedsiębiorstwa. Firma przedstawiła też nową strategię na lata 2020 – 2024.
Przychody Grupy Grodno w miesiącach kwiecień-wrzesień 2020 r. wyniosły 335,5 mln zł wobec 291,4 mln zł w analogicznym okresie roku ubiegłego (wzrost o 15% rdr). Pod kątem sprzedaży była to najlepsza I połowa roku w historii Grodna. W samym wrześniu br. sprzedaż Grupy wyniosła blisko 70 mln zł i wykazała dynamikę +30% rdr.
– Za nami wyśmienite I półrocze, a w szczególności wrzesień, który sprzedażowo był najlepszym miesiącem w historii Grupy. Nasze przychody napędzała przede wszystkim sprzedaż w obszarze odnawialnych źródeł energii – w tym fotowoltaiki i pomp ciepła. Dostrzegamy w tych obszarach bardzo duży potencjał i właśnie w tym kierunku chcemy się rozwijać – skomentował Andrzej Jurczak, prezes zarządu Grodno S.A.
Rok obrotowy Grodno S.A. obejmuje okres od 1 kwietnia do 31 marca. Przedstawione powyżej dane są danymi szacunkowymi, które mogą różnić się od danych ostatecznych składających się na wielkości prezentowane w raportach okresowych.
Grodno przedstawia nową strategię
Zgodnie z nową strategią, w latach 2020 – 2024 Grodno planuje rosnąć w tempie co najmniej 10% rocznie. Siłą napędową Grupy będą fotowoltaika oraz nowe obszary OZE, w szczególności urządzenia grzewcze.
Jak wyjaśnia zarząd w dokumencie strategii, rynek i otoczenie Grupy podlegają dynamicznym zmianom. Dekarbonizacja i programy takie jak Europejski Zielony Ład mogą zrewolucjonizować zwłaszcza branżę elektryczną i grzewczą. Grodno zakłada aktywne uczestnictwo w tych zmianach poprzez budowę pozycji rynkowego lidera z kompleksową ofertą dla wykonawców energooszczędnych inwestycji budynkowych, z OZE jako dominującym elementem rozwoju.
– W branży energetycznej zachodzą i będą zachodzić istotne zmiany, na które przygotowywaliśmy się od wielu lat, umiejętnie rozwijając ofertę kompleksowych, energooszczędnych rozwiązań. Pragniemy najlepiej jak to możliwe wykorzystać potencjał transformacji energetycznej. Planujemy dynamiczny rozwój w obszarach związanych z energooszczędnością, tak aby klient otrzymywał od nas pełną ofertę i obsługę w zakresie realizacji nowoczesnych, energooszczędnych inwestycji. Tego rodzaju kompleksowość, w warunkach coraz większej roli zielonej energii, będzie nadawała ton rozwojowi Grupy w najbliższych latach – twierdzi Andrzej Jurczak, prezes zarządu Grodno S.A.
Wzrost w obszarze instalacji PV
Działalność w branży fotowoltaicznej Grodno prowadzi od 10 lat. Perspektyw wzrostu Grupa upatruje przede wszystkim w obszarach instalacji komercyjnych (przemysłowych), a także wielkoskalowych farm fotowoltaicznych – w obu planuje osiągnąć 15% udziału w rynku do 2024 r. Jednocześnie Zarząd pragnie utrzymać obecną, silną pozycję w obszarze mikroinstalacji, gdzie już dziś obecność Grodna przekracza 15%.
– Nasze założenia w zakresie fotowoltaiki opieramy na twardych danych rynkowych, które – czy to spojrzymy na prognozy przyrostu mocy czy nakłady inwestycyjne – bezsprzecznie wskazują na dalszy rozwój branży. Jesteśmy na to bardzo dobrze przygotowani. Mamy ogromne doświadczenie i umowy dystrybucyjne z najlepszymi producentami. Ponadto naszą niepodważalną przewagą konkurencyjną jest współpraca i świetne relacje z tysiącami instalatorów, którzy odgrywają kluczową rolę w dotarciu do klienta końcowego. Perspektywy rozwoju Grodna na rynku fotowoltaicznym są doskonałe – wyjaśnia Prezes Andrzej Jurczak.
Grzejnictwo i pozostałe obszary OZE
Obok fotowoltaiki, filarem rozwoju oferty OZE Grodna będzie komplementarny obszar grzejnictwa.
– Prognozy dotyczące sprzedaży pomp ciepła są bardzo korzystne. Działamy w branży od pięciu lat i widzimy, jak ogromny jest to potencjał. Sami klienci coraz częściej dostrzegają ideę i opłacalność kompleksowej inwestycji np. w fotowoltaikę i pompę ciepła. Co kluczowe z naszej perspektywy, wszystkie przewagi, które budujemy od 30 lat – sieć sprzedaży, relacje z inwestorami, doświadczenie i know-how – możemy wykorzystać realizując plan ekspansji na rynku grzewczym – powiedział prezes Andrzej Jurczak.
Według planów Grodna, już w pierwszych latach realizacji strategii (do 2022 r.) spodziewany jest wzrost sprzedaży Grupy w obszarach PV i pomp ciepła łącznie o 50%. W segmencie OZE Zarząd planuje również dalszy rozwój obszarów uzupełniających, takich jak systemy automatyki, magazyny energii, stacje ładowania pojazdów, kolektory słoneczne czy kotły grzewcze. Do 2024 r. OZE ma stanowić 35% przychodów Grupy Grodno.
Rozbudowa oferty i sieci sprzedaży
W najbliższych latach, obok budowy pozycji na rynku OZE, celem zarządu pozostanie rozbudowa sieci sprzedaży (m. in. poprzez akwizycje), a także dalszy rozwój oferty w obszarach szeroko pojętej elektrotechniki. To właśnie kompleksowość ofertowanych rozwiązań i asortymentu stanowić będzie główny element budowania przewagi konkurencyjnej Grodna.
Grupa Grodno jest obecnie drugą największa siecią hurtowni elektrotechnicznych w Polsce. Należy do grupy dystrybutorów elektrotechnicznych FEGIME Polska.