Właściciele domów inwestują w fotowoltaikę
Według badania przeprowadzonego przez Sunday Polska 67% właścicieli domów jednorodzinnych planuje inwestycje w energię słoneczną w ciągu najbliższych trzech lat ze względu na przyszłe oszczędności finansowe.
Badanie zrealizowane przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku dla Sunday Polska wskazuje na wysokie zainteresowanie technologią fotowoltaiczną wśród właścicieli domów jednorodzinnych w Polsce. 60% z nich motywuje decyzję inwestycyjną przyszłymi oszczędnościami finansowymi, a jedna czwarta względami ekologicznymi. Odbiór fotowoltaiki jest w Polsce bardzo pozytywny, 77% posiadaczy dobrze lub bardzo dobrze ocenia działanie domowej elektrowni słonecznej.
Badania wykazały, że:
- 67% właścicieli domów jednorodzinnych, nie posiadających fotowoltaiki, planuje inwestycje w domową elektrownię słoneczną w ciągu najbliższych trzech lat,
- 60% przyszłych inwestorów argumentuje swoje plany spodziewanymi oszczędnościami finansowymi,
- 57% właścicieli domów jednorodzinnych, przy wyborze dostawcy technologii fotowoltaicznej, kieruje się jakością komponentów,
- dla 54,4% przyszłych posiadaczy fotowoltaiki, poważne wyzwanie stanowią koszty inwestycji,
- 77% posiadaczy paneli fotowoltaicznych dobrze lub bardzo dobrze ocenia funkcjonowanie własnej elektrowni słonecznej,
- według badanych, dzięki fotowoltaice wysokość rachunków za energię elektryczną spadła średnio aż o 65%.
Prawie 70% właścicieli domów planuje inwestycję w fotowoltaikę
Niemal 7 na 10 zapytanych w badaniu Sunday Polska właścicieli domów jednorodzinnych, którzy nie posiadają instalacji fotowoltaicznej, zadeklarowało chęć zamontowania paneli fotowoltaicznych w okresie do trzech lat. Tylko niespełna 9% badanych nie planuje takiej inwestycji, są to głównie osoby do 29 roku życia.
Główną motywacją przyszłych właścicieli instalacji fotowoltaicznej są oszczędności finansowe – dla 60% z nich to kluczowy czynnik, zachęcający do zainwestowania w energię słoneczną. Według ankietowanych posiadających instalacje fotowoltaiczne koszty energii elektrycznej spadają średnio o 65%.
Czynniki determinujące wybór dostawcy paneli PV
57% badanych wskazała jakość jako najważniejsze kryterium doboru dostawcy technologii. Innymi ważnymi czynnikami wyboru firmy instalującej fotowoltaikę były m.in.: dobre opinie o firmie (49%), wsparcie w uzyskaniu dofinansowania (46%) oraz czas realizacji zlecenia (45%). Tylko jeden na pięciu przyszłych inwestorów przy wyborze dostawcy technologii PV, kieruje się długością okresu gwarancyjnego.
Koszty instalacji
Ponad połowa ankietowanych (54%) wskazała, że koszty są dla nich największym wyzwaniem, a zarazem barierą powstrzymującą ich przed instalacją paneli fotowoltaicznych. Jednocześnie dla niemal połowy ankietowanych – 45,1% – istotną zachętę stanowią ulgi i dotacje.
Badanie zostało zrealizowane przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o. dla Sunday Polska w terminie 1-12 luty 2021 na próbie N = 1 044 dorosłych Polaków remontujących własne domy jednorodzinne. Badanie miało zasięg ogólnopolski i zostało przeprowadzone techniką CAWI (ankieta internetowa).