Facebook

Pierwsze tramwaje bateryjne w USA z systemem Medcom

W połowie lipca br. w Charlotte w Karolinie Północnej do regularnego ruchu pasażerskiego zostaną włączone tramwaje z systemem pokładowego zasobnika energii Medcom. Dzięki tej technologii uruchomiona zostanie środkowa, beztrakcyjna część linii Gold Line, na którą od kilku lat czekali mieszkańcy. Będzie to pierwsze wspólne wdrożenie tramwajów poruszających się bez linii trakcyjnej zrealizowane przez Medcom i Siemens USA.

W tramwajach Siemens dla Karoliny Północnej został zamontowany tzw. Onboard Energy Storage System. Urządzenie zawiera w jednej skrzyni baterie LTO, układ chłodzenia cieczą oraz układy ładowania i sterowania bateriami, co jest ciekawą innowacją. Podczas ruchu pojazdu pod siecią trakcyjną pokładowe baterie zasobnika są ładowane do nominalnych wartości. Gdy pojazd ma wjechać na część torowiska bez linii zasilającej, następuje przełączenie zasobnika z ładowania, na rozładowywanie. Wtedy cała energia zużywana przez tramwaj pochodzi tylko z zasobnika  – wyjaśnia Jakub Zalewski, ekspert firmy Medcom.
W Polsce już działa podobne rozwiązanie techniczne. Tramwaje Lajkonik w Krakowie również są wyposażone w zasobniki bateryjne i energoelektronikę z Medcomu.

Seria testów

Testy zasobnika rozpoczęto w listopadzie 2019 roku. Najpierw urządzenie było testowane w Medcomie. Następnie przekazane do zewnętrznych laboratoriów, m.in. Instytutu Kolejnictwa, Centrum Techniki Okrętowej. Inżynierowie Politechniki Krakowskiej razem ze specjalistami z Medcomu sprawdzili system w komorze klimatycznej. Kolejne testy – po przekazaniu projektu klientowi – odbyły się już w fabryce Siemens USA. Przeprowadzono testy statyczne oraz dynamiczne, w trakcie których zbadano pracę samego urządzenia, jak i jego współdziałanie z całym systemem zasilania i napędu pojazdu na torze testowym.

10 tysięcy mil bez usterki

Zasobniki trafiły do Charlotte w Karolinie Północnej w czerwcu 2020 roku, gdzie odbyły się testy w warunkach realnych. Możliwość zasilania energią z zasobnika w ruchu miejskim testowano na dostępnej wtedy w mieście trasie tramwajowej Blue Line. Co ważne, nitka jest poprowadzona w wymagającym terenie. Kolejnym etapem były testy na trasie docelowej – Gold Line, na której znajduje się m.in wzniesienie o długości około 300 metrów i nachyleniu 6 ‰. To duże wyzwanie dla pojazdu, który jest zasilany wyłącznie z zasobnika pokładowego. Ostatnim potwierdzeniem niezawodności tramwaju był wymagający test 10 tys. mil bez usterki, który również zakończył się pozytywnym wynikiem.

Rekord

Doskonałe wyniki testów zainspirowały firmę Siemens do pobicia własnego rekordu Guinnessa. Ich pojazd przejechał w 2014 na energii z zasobnika 24 km. Eksperci Medcom szacują, że nowe rozwiązanie osiągnie lepszy wynik.
W trakcie testów w Charlotte tramwaj przejechał 19 km przy maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu pojazdu. W związku z tym, po przygotowaniu pojazdu, sądzę, iż nowy rekord jest jak najbardziej w zasięgu – mówi Jakub Zalewski.
Władze Charlotte planują na lipiec włączenie nowych pojazdów do ruchu pasażerskiego. To dla miasta ważne wydarzenie. Nowe tramwaje, z zasobnikiem Medcom, staną się symbolem nowej linii tramwajowej Gold Line.

Więcej aktualności

ABB przejmie ASTI Mobile Robotics Group

ABB przejmie ASTI Mobile Robotics Group

Koncern ABB przejmie ASTI Mobile Robotics Group (ASTI), global…

System SARSA chroni linie energetyczne

System SARSA chroni linie energetyczne

W lipcu rozpoczęły się testy funkcjonalne Systemu Autonomiczne…

Debiut Onde na giełdzie

Debiut Onde na giełdzie

19 lipca na giełdzie w Warszawie zadebiutowały akcje spółki On…

Fanuc wyprodukował 750-tysięcznego robota

Fanuc wyprodukował 750-tysięcznego robota

W japońskim zakładzie firmy Fanuc wyprodukowano niedawno 750-t…

Więcej aktualności

ABB przejmie ASTI Mobile Robotics Group

ABB przejmie ASTI Mobile Robotics Group

Koncern ABB przejmie ASTI Mobile Robotics Group (ASTI), globalnego producenta autonomicznych robotów mobilnych (AMR) wraz z szerokim portfolio aplikacji, których realizacja jest możliwa dzięki  pakietom oprogramowania firmy. Poszerzy to ofe…

System SARSA chroni linie energetyczne

System SARSA chroni linie energetyczne

W lipcu rozpoczęły się testy funkcjonalne Systemu Autonomicznej Redukcji Skutków Awarii (SARSA), opracowanego w ramach projektu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, przez konsorcjum w składzie PGE Dystrybucja, MindMade sp. z o.o., wchodzącej…

Debiut Onde na giełdzie

Debiut Onde na giełdzie

19 lipca na giełdzie w Warszawie zadebiutowały akcje spółki Onde (wcześniej PBDI), budującej m.in. farmy wiatrowe i słoneczne. Onde jest wykonawcą infrastruktury dla sektora energetyki odnawialnej (OZE), w szczególności farm wiatrowych …

Fanuc wyprodukował 750-tysięcznego robota

Fanuc wyprodukował 750-tysięcznego robota

W japońskim zakładzie firmy Fanuc wyprodukowano niedawno 750-tysięcznego robota przemysłowego. Obecnie Fanuc produkuje miesięcznie około 8 tys. robotów przemysłowych, ale wydajność japońskich fabryk sięga 11 tys. robotów miesięcznie. Fan…

Aktualności

Notowania – GIE

Wyniki GUS

Archiwum

Elektrosystemy

Śledź nas