Facebook

1,9 miliarda na rozwój infrastruktury ładowania elektryków

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże 1,87 mld zł na rozwój infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów bezemisyjnych: 1 mld zł zostanie skierowany na rozwój sieci elektroenergetycznej na potrzeby ładowarek pojazdów elektrycznych, a 870 mln zł wesprze inwestycje w same ładowarki i stacje wodoru.

7 stycznia 2022 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpocznie nabór wniosków w programie priorytetowym „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”. Dzięki niemu – w ramach wytyczonej przez rząd strategii rozwoju elektromobilności – w całej Polsce powstanie sieć ponad 17 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych oraz 20 stacji wodoru. Budżet programu wynosi 870 mln zł.
Z bezzwrotnych dotacji na budowę infrastruktury będą mogły skorzystać samorządy, firmy, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe oraz rolnicy indywidualni. Celem jest upowszechnienie w Polsce samochodów zeroemisyjnych, jak również przemysłu i usług, zwłaszcza w sektorach działających na rzecz elektromobilności, takich jak produkcja ładowarek, wytwarzanie wodoru, IT itd.

Program przewiduje dofinasowanie przedsięwzięć polegających na: utworzeniu punktów ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, wyłącznie na potrzeby własne, które nie będą wykorzystywane do świadczenia usługi ładowania (budżet 70 mln zł), budowie stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, innych niż ogólnodostępne stacje ładowania (budżet 70 mln zł), budowie ogólnodostępnych stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 50 kW albo przebudowie ogólnodostępnych stacji ładowania skutkującej przyrostem jej mocy do mocy nie mniejszej niż 50 kW (budżet 630 mln zł), a także budowie lub przebudowie ogólnodostępnych stacji wodoru (budżet 100 mln zł). Łącznie w ramach realizacji programu planuje się stworzenie lub przebudowanie 17 760 różnego typu punktów i stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz 20 stacji tankowania wodoru.

Budżet programu wyniesie 870 mln złotych, co pomoże znacznie zwiększyć dostępność ładowarek, również zlokalizowanych w małych i średnich miejscowościach, dla których zostały przewidziane specjalne przywileje. To powinno upowszechnić zainteresowanie pojazdami elektrycznymi. Równolegle program będzie wspierał polskie kompetencje przemysłowe w zakresie budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych i ich tankowania wodorem. Sukcesy polskich firm w tym segmencie rynku elektromobilności potwierdzają, że działania Narodowego Funduszu wzmocnią ich pozycję rynkową – mówi prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Maciej Chorowski.

Na razie w Polsce mamy około 1700 stacji ładowania pojazdów elektrycznych, z których tylko nieco ponad 30 procent to punkty ładowania prądem stałym (DC), a niemal 70 procent wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Oferta finansowa NFOŚiGW powinna zwiększyć udział ogólnodostępnych ładowarek szybkich i o dużej mocy. Techniczna wykonalność tego planu jest uzależniona od rozwoju sieci elektroenergetycznej. Dlatego Narodowy Fundusz równolegle zaoferuje wsparcie dla operatorów sieci dystrybucyjnej na inwestycje w budowę linii energetycznych oraz stacji transformatorowych, które są niezbędne do budowy szybkich stacji ładowania pojazdów. Na ten cel dodatkowo przeznaczymy 1 mld złotych – informuje wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Artur Lorkowski.

Miliard na rozwój sieci dystrybucyjnej

Rozwój sieci dystrybucyjnej będzie realizowany poprzez program priorytetowy pod nazwą „Rozwój infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby rozwoju stacji ładowania pojazdów elektrycznych”, który jest skierowany do operatorów systemu dystrybucyjnego (OSD). Budżet tego przedsięwzięcia wynosi 1 mld zł, a pieniądze (w formie dotacji) będą przeznaczone na budowę, rozbudowę i modernizację około 4000 km linii elektroenergetycznych (napowietrznych i podziemnych) oraz stworzenie około 800 stacji transformatorowo-rozdzielczych. Program będzie finansowany z Funduszu Modernizacyjnego.

Procedury ubiegania się o dofinansowanie

Pierwsze trzy nabory, w poszczególnych segmentach programu priorytetowego „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”, zostały ogłoszone 29 listopada 2021 r. Od tego dnia na stronach internetowych NFOŚiGW są dostępne pełne informacje na temat warunków wsparcia oraz procedur ubiegania się o dofinansowanie.

Wnioski o dofinasowanie w ramach ogłoszonych trzech naborów będzie można składać od 7 stycznia 2022 r. do 31 marca 2022 r., jednak nie dłużej niż do wyczerpania alokacji. Na początkowym etapie wnioski będą przyjmowane w trybie ciągłym. W przypadku, gdy pula pieniędzy przeznaczona na realizację programu skończy się szybciej, przed zaplanowanym terminem zakończenia naboru, stosowna informacja zostanie zamieszczona na stronie internetowej NFOŚiGW.

Gotowe wnioski będą przyjmowane tylko w wersji elektronicznej. Będzie można je składać poprzez Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD), który jest dostępny pod adresem: https://gwd.nfosigw.gov.pl. Kontakt w sprawie naboru (zadawanie pytań) umożliwi skrzynka e-mail: infrastruktura.ladowarki@nfosigw.gov.pl.

Więcej aktualności

Inteligentna stacja SN/nN w sieci Energa-Operator

Inteligentna stacja SN/nN w sieci Energa-Operator

Energa-Operator wraz z partnerami w ramach projektu EUniversal…

LUG zakończył rozbudowę zakładu w Nowym Kisielinie

LUG zakończył rozbudowę zakładu w Nowym Kisielinie

LUG Light Factory, spółka zależna producenta oświetlenia LUG S…

Nowy termin Targów Light + Building

Nowy termin Targów Light + Building

Ze względu na dynamicznie rozwijającą się sytuację związaną z …

Ekoenergetyka-Polska ma nowego inwestora

Ekoenergetyka-Polska ma nowego inwestora

Polish Enterprise Fund VIII, fundusz private equity zarządzany…

Więcej aktualności

Inteligentna stacja SN/nN w sieci Energa-Operator

Inteligentna stacja SN/nN w sieci Energa-Operator

Energa-Operator wraz z partnerami w ramach projektu EUniversal zaprojektował stację SN/nN przeznaczoną do autonomicznego zarządzania podłączonej do niej sieci niskiego napięcia oraz umożliwiającą świadczenie usług elastyczności sieci. Jej f…

LUG zakończył rozbudowę zakładu w Nowym Kisielinie

LUG zakończył rozbudowę zakładu w Nowym Kisielinie

LUG Light Factory, spółka zależna producenta oświetlenia LUG SA, zakończyła rozbudowę swojego drugiego zakładu zlokalizowanego w Nowym Kisielinie. W poniedziałek, 17 stycznia 2022 r. podpisano protokół odbioru końcowego i LUG rozpoczął u…

Nowy termin Targów Light + Building

Nowy termin Targów Light + Building

Ze względu na dynamicznie rozwijającą się sytuację związaną z pandemią Messe Frankfurt, organizator Targów Light + Building, postanowił o zmianie terminu imprezy. Light + Building Autumn Edition odbędzie się we Frankfurcie nad Menem w dniac…

Ekoenergetyka-Polska ma nowego inwestora

Ekoenergetyka-Polska ma nowego inwestora

Polish Enterprise Fund VIII, fundusz private equity zarządzany przez Enterprise Investors, obejmie znaczący pakiet mniejszościowy w spółce Ekoenergetyka-Polska dostarczającej infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych. – Z przyjemno…

Aktualności

Notowania – GIE

Wyniki GUS

Archiwum

Elektrosystemy

Śledź nas