Bardzo dobry 2021 rok TIM
Raport z wynikami Grupy Kapitałowej TIM za rok 2021 pokazuje znaczny wzrost liczby klientów TIM SA, ambitne plany rozwoju 3LP SA oraz rekordowe wyniki finansowe obu spółek
TIM odnotował 91,8 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2021 r. wobec 37,14 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Zysk operacyjny wyniósł 121,59 mln zł wobec 58,33 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowana EBITDA osiągnęła poziom niemal 144,6 mln zł, co oznacza wzrost o 79,6% w stosunku do 2020 roku. W ujęciu jednostkowym zysk netto w 2021 r. wyniósł 82,53 mln zł wobec 36,04 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane i jednostkowe przychody ze sprzedaży wyniosły w 2021 r. odpowiednio 1,31 i 1,25 mld zł (+23,4% i +33,8% rdr.). Przychody ze sprzedaży 3LP S.A. wzrosły rok do roku o 24% do prawie 142,2 mln zł.
– Rok 2021 zapisze się na trwałe w historii TIM-u. Był to bowiem czas, w którym zrealizowaliśmy dwa główne cele finansowe średnioterminowej strategii TIM-u na lata 2019-2021. Pierwszym było osiągnięcie ponadprzeciętnej rentowności EBITDA. Drugim – znacznie bardziej symbolicznym i działającym na wyobraźnię – przekroczenie przez jednostkowe roczne przychody ze sprzedaży poziomu 1 mld zł, co nastąpiło w ostatnich dniach października – powiedział prezes Krzysztof Folta.
– Zadłużenie finansowe Grupy systematycznie spada. Na koniec ubiegłego roku wyniosło 83 miliony złotych wobec 92 milionów złotych na koniec grudnia 2020 roku. Mamy także bardzo niski wskaźnik długu netto do EBITDA Grupy. Na koniec grudnia 2021 roku wskaźnik długu netto do EBITDA wyniósł 0,57, podczas gdy rok wcześniej osiągnął 1,01 – podkreśla Piotr Tokarczuk, członek Zarządu i dyrektor finansowy TIM SA
W latach 2019-2021 TIM wypłacił akcjonariuszom łącznie 93,2 mln zł w ramach dywidendy. W roku 2021 do akcjonariuszy Spółki trafiło 48,8 mln zł.
Liczba klientów
W 2021 roku TIM pozyskał 24,4 tys. nowych użytkowników platformy TIM.pl wobec 18 tys. pozyskanych w 2020 roku (+35,7% r/r). Łączna liczba klientów, którzy w 2021 r. przynajmniej raz dokonali zakupu, wyniosła 51,8 tys. wobec 33,8 tys. w roku 2020 (+53,1% r/r). Na koniec grudnia 2021 r. liczba klientów kluczowych, czyli realizujących sprzedaż wyższą niż 1 500 zł miesięcznie w ciągu ostatnich 12 miesięcy, wynosiła 18 102 (+25,2% r/r).
Rynek OZE
Rok 2021 upłynął pod znakiem bardzo dobrej koniunktury w sektorze odnawialnych źródeł energii. Przychody TIM-u ze sprzedaży materiałów związanych z rynkiem fotowoltaicznym wyniosły 79,4 mln zł, co oznacza wzrost o 134,5% w stosunku do roku 2020. Udział fotowoltaiki w całkowitej sprzedaży wyniósł 6,34% (+2,7 pkt proc. r/r). W minionym roku TIM poszerzył swoją ofertę OZE także o pompy ciepła.
Ambitne plany rozwoju 3LP
Przychody ze sprzedaży spółki 3LP, wyspecjalizowanej w usługach logistyki kontraktowej dla rynku e-commerce, wzrosły o niemal 25%. W przypadku przychodów ze sprzedaży usług logistycznych dla klientów zewnętrznych (innych niż TIM SA) wzrost wyniósł 47% rdr. (do 62,4 mln zł). 3LP SA planuje wkrótce debiut na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.
– Kolejny rok dynamicznych wzrostów przychodów 3LP, to z jednej strony efekt szybkiego wzrostu skali działalności klientów tej spółki, działających na atrakcyjnym i silnie rosnącym rynku e-commerce. Przypomnę, że są wśród nich takie firmy jak IKEA czy Oponeo.pl. Z drugiej strony, to wynik konsekwentnego pozyskiwania kolejnych zewnętrznych partnerów biznesowych. Plany rozwoju na kolejne lata są niezwykle ambitne. W ich realizacji pomogą także środki pozyskane z IPO – mówi Krzysztof Folta, pełniący funkcję przewodniczego Rady Nadzorczej 3LP SA.
Strategia rozwoju 3LP zakłada wzrost całkowitej powierzchni magazynowej – z 80 tys. m2 do 180 tys. m2 pod koniec 2022 i 240 tys. m2 pod koniec 2023 r. Obecnie w Siechnicach, gdzie znajduje się centrala i główne centrum logistycznej spółki, trwa budowa kolejnej hali magazynowej o powierzchni 25 tys. m2.